لودینگ

شنوایی سنجی چیست؟

دسته‌بندی‌ها مقالات
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 4 دقیقه

با افزایش سن یکی از مشکلاتی که انسان با آن مواجه می شود کاهش قدرت شنوایی یا پیرگوشی است. سن کاهش شنوایی و پیرگوشی در گذشته 80 سال بوده ولی امروزه با صنعتی شدن محیط کار و محیط زندگی و افزایش آلودگی صوتی این سن به 50 سال کاهش یافته است. البته مشکلات شنوایی مادرزادی، و کم شنوایی ناشی از بیماری ها مثل: دیابت، اوریون، عفونت مکرر گوش، ضربه به سر، تصادف، مشکلات استخوانچه ای گوش، تومور عصب شنوایی و… در هر سن و سالی هم می تواند اتفاق بیفتد. متخصصان برای پی بردن زود هنگام به این نقیصه بویژه …

با افزایش سن یکی از مشکلاتی که انسان با آن مواجه می شود کاهش قدرت شنوایی یا پیرگوشی است. سن کاهش شنوایی و پیرگوشی در گذشته 80 سال بوده ولی امروزه با صنعتی شدن محیط کار و محیط زندگی و افزایش آلودگی صوتی این سن به 50 سال کاهش یافته است. البته مشکلات شنوایی مادرزادی، و کم شنوایی ناشی از بیماری ها مثل: دیابت، اوریون، عفونت مکرر گوش، ضربه به سر، تصادف، مشکلات استخوانچه ای گوش، تومور عصب شنوایی و… در هر سن و سالی هم می تواند اتفاق بیفتد. متخصصان برای پی بردن زود هنگام به این نقیصه بویژه در سنین پایین روش شنوایی سنجی را ابداع کرده و از آن استفاده می کنند.

شنوایی سنجی(Audiometry) چیست؟
این روش به سنجش قدرت شنوایی افراد بر حسب دسی بل پرداخته و میزان کم شنوایی را بررسی نموده. همچنین در بخش گوش درونی مشکلات تعادلی و مشکلات عدم تعادل افراد را نیز مورد بررسی قرار می دهد. این تست جز تست های بدون عوارض و غیر تهاجمی می باشد.

محدوده شنوایی انسان

محدوده شنوایی انسان

در چه مواردی بایستی برای تست شنوایی سنجی مراجعه کنیم؟

  • مهمترین مورد افزایش سن است حتی زمانی که احساس کم شنوایی ندارید برای شناسایی پیرگوشی بایستی بعنوان چکاپ مراجعه بفرمایید.
  • در زمان استخدام بویژه برای کارهایی که احتیاج به شنوایی مناسب دارد.
  • شنوایی سنجی بدو تولد برای همه نوزادان الزامی است.
  • در زمانی که ممکن است نقص مادرزادی در گوش کودک اتفاق بیفتد. یعنی اگر در خانواده مشکل ژنتیکی داشته باشیم بایستی به این موضوع شک کنیم.
  • در صورت ابتلا به عفونت مزمن بخصوص در قسمت گوش میانی
  • بیماری های استخوانی و رشد غیر طبیعی استخوان بویژه در قسمت صورت و جمجه
  • آسیب فیزیکی به گوش
  • تمام بیماری هایی که گوش را تحت تاثیر قرار می دهد چه به صورت مستقیم و چه به صورت عوارض جانبی مثل دیابت، بیماری قلبی و…
  • داشتن شغلی که در محیط با سر و صدای بلند و مداوم روبرو باشیم.
  • یکی از مهمترین موارد مراجعه پارگی پرده گوش به هر دلیلی می باشد.

 

انواع کم شنوایی:

کم شنوایی از هر نوعی باشد و به هر دلیلی اتفاق بیفتد توسط شنوایی سنجی قابل تشخیص است.

  • کم شنوایی حسی: این کم شنوایی که به کم شنوایی حسی و عصبی نیز معروف است در اثر آسیب و یا از بین رفتن سلول های مویی حلزون گوش اتفاق می افتد. که این از بین رفتن می تواند ارثی، فیزیکی، شغلی . یا به هر دلیل دیگری باشد.
  • کم شنوایی انتقالی: در این نوع کم شنوایی که به وسیله شنوایی سنجی نیز قابل تشخیص است  انتقال صوت به گوش داخلی دچار مشکل می شود یعنی گوش خارجی و گوش میانی به هر دلیل دچار آسیب شده اند.
  • کم شنوایی ترکیبی: این کم شنوایی ترکیبی از دو نوع ذکر شده می باشد. یعنی تمامی قسمت های گوش آسیب دیده اند هم گوش خارجی و هم میانی و هم داخلی. در این صورت اصوات به گوش داخلی نمی رسند یا اگر هم برسند درست پردازش نمی شوند
  • کم شنوایی عصبی:  در این نوع تمامی قسمت های گوش سالم است ولی مغز سیگنال های صوتی ارسالی را دریافت نمی کند. این مشکل ممکن است در اثر آسیب به عصب شنوایی و یا آسیب مغزی مانند ضربه به قسمت عقب و کناره های سر اتفاق بیفتد. در این صورت اصوات شنیده می شود ولی فرد قابل به درک و شناسایی اصوات نمی باشد. که با شنوایی سنجی  مشخص می شود.
  • کم شنوایی در اثر پیرگوشی: این مورد در اثر افزایش سن و فرسوده شدن اعضای مربوط به شنوایی اتفاق می افتد که معمولا مسیر انتقالی صوت را شامل می شود به همین دلیل است که  با استفاده از سمعک این مشکل رفع می شود.

 

نحوه انجام تست شنوایی سنجی:

این تست توسط دستگاه ادیومتر انجام می شود در درون یک اتاقک عایق به صدا تا کوچکترین صدایی وارد نشود و یک هدفون در اختیار فرد قرار می گیرد که صدا ها را از طریق آن بشنود. این تست نیاز به آمادگی خاصی ندارد زیرا کاملا بدون عوارض و غیر تهاجمی است. این تست شامل دو مرحله است سنجش وشنوایی و مرحله سنجش گفتاری.

در مرحله سنجش شنوایی  قبل از انجام تست به شما آموزش داده می شود که در صورت شنیدن اصوات چه کاری انجام دهید. سپس صداهایی با فرکانس ها و در طول موج های مختلف در یک گوش یا هر دو گوش پخش می شود و واکنش افراد نسبت به این اصوات ثبت می شود و بر روی نوار ادیوگرام در اختیار شما قرار می گیرد.

در مرحله سنجش گفتاری در این مرحله میزان درک شما از شنیدن مطالب مورد سنجش قرار می گیرد. در این مرحله کلماتی که ممکن است یک بخشی یا دو بخشی باشند برای شما پخش می شود و از شما خواسته می شود که آنها را تکرار کنید.البته این روش شنوایی سنجی جدید می باشد و قابلیت تشخیص کم شنوایی مرکزی را نیز دارد.

در انتها:

بهتر است برای تست شنوایی سنجی   به بهترین کلینیک شنوایی سنجی مراجعه بکنید. زیرا روش های جدید از جمله استفاده از دیاپازون یا سنجش تمپانومتری یا همان استخوان های گوش میانی  در کلینیک شنوایی سنجی کیمیا موجود می باشد. سنجش دقیق کم شنوایی در انتخاب و راهنمایی نوع سمعک بسیار مهم می باشد.  

مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰