لودینگ

انواع کم شنوایی

دسته‌بندی‌ها مقالات
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 4 دقیقه

در گذشته انواع کم شنوایی بیشتر در افراد سالمند مدنظر بود و معمولا بیشتر پیرگوشی در افراد مشهود بوده. ولی امروزه با آماری که مرکز شنوایی سنجی ایران ارائه داده حدود 1.5درصد از افراد جامعه دارای درجاتی از کم شنوایی هستند. این افراد تنها افراد مسن نبوده و کودکان، نوزادان و افرادی که دارای شغلی آسیب رسان به سیستم شنوایی هستند را نیز شامل می شود. انواع کم شنوایی در گذشته این طور تصور می شد که فقط در افراد مسن بروز می کند ولی امروزه سن خاصی برای آن در نظر نمی گیرند. حتما چکاپ سالانه شنوایی سنجی را …

در گذشته انواع کم شنوایی بیشتر در افراد سالمند مدنظر بود و معمولا بیشتر پیرگوشی در افراد مشهود بوده. ولی امروزه با آماری که مرکز شنوایی سنجی ایران ارائه داده حدود 1.5درصد از افراد جامعه دارای درجاتی از کم شنوایی هستند. این افراد تنها افراد مسن نبوده و کودکان، نوزادان و افرادی که دارای شغلی آسیب رسان به سیستم شنوایی هستند را نیز شامل می شود. انواع کم شنوایی در گذشته این طور تصور می شد که فقط در افراد مسن بروز می کند ولی امروزه سن خاصی برای آن در نظر نمی گیرند. حتما چکاپ سالانه شنوایی سنجی را در کلینیک شنوایی سنجی کیمیا انجام دهید.

 

کم شنوایی چیست؟

درک نکردن صحبت اطرافیان و متوجه نشدن صدای محیط اطراف را کم شنوایی می نامند. البته این کم شنوایی ممکن است موقت یا دائمی باشد. حس سنگینی گوش در اثر مواجهه با یک صدای بلند، یا شرکت در کنسرت که پس از مدتی تسکین می یابد. که این حالت را اصطلاحا زنگ زدن گوش نیز می گویند. و یا ممکن است دائمی و غیرقابل برگشت باشد در این حالت که انواع کم شنوایی را شامل می شود که در این نوع کم شنوایی، معمولا عصب شنوایی به هر دلیلی آسیب می بیند.

 

عواملی که باعث انواع کم شنوایی می شود:

یکی از دلایل کم شنوایی ممکن است ناشی از ژنتیک فرد باشد چنانچه اگر در خانواده فرد کسی دچار انواع کم شنوایی باشد ممکن است در فرد بروز کند این کم شنوایی ممکن است از آسیب به عصب شنوایی تا کم شنوایی حسی متفاوت باشد. پیرگوشی، دلیل دیگر برای کم شنوایی ممکن است در اثر افزایش سن باشد که یکی از شایع ترین عوامل ایجاد کم شنوایی است که در اصطلاح با آن سنگین شدن گوش نیز می گویند. معمولا بعد از 60 سالگی در اثر ضعیف شدن عصب شنوایی اتفاق می افتد. مسمومیت دارویی یکی دیگر از عوامل ایجاد انواع کم شنوایی در تمام سنین به ویژه نوزادان و کودکان می باشد. داروهایی مانند: آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزیدی، آسپرین، داروهای شیمی درمانی، NSAID (داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی) اگر به مدت زیاد مصرف شوند باعث ایجاد کم شنوایی در سنین مختلف می شوند. از عوامل دیگر ایجاد کم شنوایی می تواند تروما یا ضربه به سر باشد که باعث آسیب به عصب شنوایی شود. یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد انواع کم شنوایی می شود انواع تومورهای مغزی می باشد. که می تواند باعث فشار و آسیب به عصب شنوایی شود و یا باعث ایجاد وزوز گوش یا احساس پر بودن یک یا دو طرفی گوش شود.

 

انواع کم شنوایی

  • حسی -عصبی:شایع ترین نوع کم شنوایی و دائمی می باشد. در این حالت سلول ها و رشته هایی که وظیفه انتقال صوت به مغز را دارند یا ازبین رفته اند و یا ضعیف شده اند. در این حالت پیام های صوتی درست به مغز انتقال پیدا نمی کند. از دلایل ایجاد این نوع کم شنوایی در نوزادان میتوان به عوامل ژنتیکی و بیماری های در حین بارداری مانند توکسوپلاسموز (که از گربه منتقل می شود)، سرخجه و هرپس ویروس اشاره کرد. در افراد بالغ عواملی مانند: مشکلات مویرگی و عروقی گوش، بیماریهای اتوایمیون، عفونت قسمت سر مانند: مننژیت، اوریون، مخملک، و سرخک. تروما و ضربه فیزیکی به قسمت سر، در معرض قرار گرفتن صدای بسیار بلند به مدت کوتاه و صدای مداوم آسیب رسان به مدت طولانی، بیماری منییر، انواع تومور قسمت سرو بالاخره عوارض دارویی ممکن است باعث ایجاد این کم شنوایی شود.
  • کم شنوایی انتقالی: از انواع کم شنوایی  این نوع کم شنوایی معمولا شیوع کمتری دارد و در اثر تروما در گوش میانی و خارجی ایجاد می شود. در این حالت مجاری انتقال دهنده امواج صوتی به گوش درونی دچار اختلال می شود. این کم شنوایی ممکن است دائمی و یا موقت باشد. دلایل ایجاد این کم شنوایی دارای دو منشاء می باشد: 

گوش خارجی: کاهش فضای کانال گوش خارجی، انباشته شدن مجرای گوش از جرم گوش و یا چرک، مشکلات استخوانی قسمت فک و صورت که باعث تنگی کانال خارجی شوند. تورم گوش خارجی که در شناگران شایع است. ورود جسم خارجی به مجرای گوش خارجی به طوری که باعث انسداد آن شود.

گوش میانی: تروما و ضربه به پرده صماخ به دلیلی، افزایش ضخامت پرده گوش در اثر بیماری، بسته شدن مسیر شیپور استاش، عدم انتقال صوت توسط استخوان های گوش میانی که بیماری نادر است که در این حالت استخوان های گوش بی حرکت می شوند. تومور داخل گوش میانی، شکستگی استخوان های گوش میانی که در اثر عفونت شدید و یا ضربه فیزیکی ممکن است اتفاق بیفتد.

  • کم شنوایی ترکیبی:این نوع کم شنوایی از از انواع کم شنوایی  ترکیبی از دو نوع کم شنوایی بالا می باشد. این نوع کم شنوایی معمولا به صورت مزمن می باشد. بدین صورت که ممکن است فردی مدت ها دچار کم شنوایی انتقالی بوده و پس از آن دچار کم شنوایی حسی و عصبی نیز شود. و یا برعکس این حالت اتفاق بیفتد. این کم شنوایی را کم شنوایی آمیخته نیز می گویند.

 

درمان کم شنوایی

برای تمامی انواع کم شنوایی نام برده شده امروزه درمان وجود دارد. از مهمترین درمان هایی که امروزه انجام می شود در روش تهاجمی کاشت حلزون و در روش غیر تهاجمی و بدون عمل جراحی استفاده از سمعک است. شناسایی زودهنگام انواع کم شنوایی در بهترین کلینیک شنوایی سنجی اتفاق می افتد که کمک شایانی به درمان سریع کم شنوایی به ویژه در سنین پایین می کند.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران
  • مرکز خرید و مشاوره سمعک در تهران | کیمیا سمعک | مشاوره و خرید سمعک در تهران 4 ماه پیش

    […] بیشتر در مورد انواع کم شنوایی را اینجا […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰