لودینگ

كم شنوايی ناگهانی

دسته‌بندی‌ها مقالات
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 2 دقیقه

كم شنوايي ناگهاني که به صورت عاميانه به آن سكته ي گوش گفته مي شود، يكي از موارد اورژانس مطب هاي گوش و حلق و بيني و اديولوژي است. كم شنوايي ناگهاني است كه به نوعي از كم شنوايي حسي عصبي  گفته مي شود كه در طي ٧٢ ساعت اتفاق افتاده و افت شنوايي در حدود ٣٠ دسي بل يا بيشتر در سه فركانس متوالي رخ مي دهد. در٩٠٪؜ موارد علت آن مشخص نيست و در ١٠٪؜ موارد مي تواند به دلايلي مثل بيماري هاي عفوني، بيماري هاي خودايمني. ضربه به سر و گوش، گرفتگي عروق، بيماري هاي متابوليك، بيماري …

كم شنوايي ناگهاني که به صورت عاميانه به آن سكته ي گوش گفته مي شود، يكي از موارد اورژانس مطب هاي گوش و حلق و بيني و اديولوژي است.

كم شنوايي ناگهاني است كه به نوعي از كم شنوايي حسي عصبي  گفته مي شود كه در طي ٧٢ ساعت اتفاق افتاده و افت شنوايي در حدود ٣٠ دسي بل يا بيشتر در سه فركانس متوالي رخ مي دهد.

در٩٠٪؜ موارد علت آن مشخص نيست و در ١٠٪؜ موارد مي تواند به دلايلي مثل بيماري هاي عفوني، بيماري هاي خودايمني. ضربه به سر و گوش، گرفتگي عروق، بيماري هاي متابوليك، بيماري هاي نورولوژيك و تومورهاي گوش بوجود آيد.

مهم ترين ريسك فاكتورهاي آن: گرفتگي عروقي ؛ كشيدن سيگار، فشار خون بالا و چربي خون بالا است.

علائم كم شنوايي حسي-عصبي ناگهاني شامل احساس پُري يا گرفتگيِ گوش ، كم شنواي ، گاهي وزوزِ گوش و سرگيجه است.

در اغلب مواقع به صورت يك گوشي اتفاق مي افتد ولي در موارد بسيار نادر ممكن است هردوگوش را درگير كند.

اقداماتي لازم:

همونطور كه ابتدا اشاره شد كم شنوايي ناگهاني جزء موارد اورژانس گوش است و درصورت بروز لازم است كه سريعأ به پزشك متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه شود تا بعد از معاينه و بررسي هاي اوليه براي تأييد وجود كم شنوايي، ارجاع به اديولوژيست صورت گيرد.

درصورتي كه اديولوژيست وجود كم شنوايي را تأييد كند بلافاصله درمان شروع شده كه معمولا كورتون به صورت خوراكي يا تزريق داخل گوشي  تجويز مي شود.

در طي روند درمان پزشك، بيمار را جهت بررسي وجود ضايعات ورای حلزونی ، به مركز تصويربرداري براي انجام MRI و يا به اديولوژيست براي انجام تست ABR(Auditory Brainstem Response) ارجاع مي دهد.

لازم است كه تست اديومتري بيمار در پايان دوره ي درمان و همچنين ٦ ماه بعد از درمان مجددا تكرار شود.

بنظر می سرسد حدود ٦٥٪؜ افراد، شنوايي خود را به درجات مختلفي به دست مي آوردند.

عواملي وجود دارند كه در پيش بيني ميزان بهبودي موثرند مانند: سن فرد، وجود يا عدم وجود سرگيجه، مدت زمان شروع علائم تا مراجعه به پزشك، شدت كم شنوايي، شكل كم شنوايي .

به طور كلي سن بالا، وجود سرگيجه، تأخير در مراجعه، ميزان كم شنوايي بيشتر، شكل اديوگرام نزولی و امتياز بازشناسي لغات (SDS) پايين، وجود ديابت، فشارخون بالا، چربي بالا پيش آگهي خوبي براي بهبود شنوايي نيستند.

💡كلام آخر اين كه يكي از مهم ترين عوامل در بهبود شنوايي فرد، زمان مراجعه به پزشك است

هرچه فرد بعد از شروع علائم زودتر به پزشك مراجعه و درمان شروع شود، احتمال بهبود شنوايي بيشتر خواهد بود پس لطفا زمان را از دست ندهيد!

مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰