لودینگ

سمعک چه کمکی به افراد کم شنوا می کند؟

دسته‌بندی‌ها سمعک
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 7 دقیقه

به طور خلاصه؛ سمعک کم شنوایی را بهبود می دهد. با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، سمعک ها علاوه بر تقویت شنوایی، وضوح بیشتری را هم ارائه می دهند (شنوایی بهتر و واضح تر). با این حال، هنگامی که برای اولین بار قصد دارید از سمعک استفاده کنید؛ باید به مواردی که در ادامه ذکر می کنیم، دقت داشته باشید. تقویت صداهای محیطی / صدای اطراف را با سمعک خیلی بلند می شنوم اگر برای اولین بار است که از سمعک استفاده می کنید، انتظار دارید که هنگام تماشای تلویزیون با سمعک و در حین مکالمات، صداها را واضح و شفاف …

به طور خلاصه؛ سمعک کم شنوایی را بهبود می دهد. با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، سمعک ها علاوه بر تقویت شنوایی، وضوح بیشتری را هم ارائه می دهند (شنوایی بهتر و واضح تر).

با این حال، هنگامی که برای اولین بار قصد دارید از سمعک استفاده کنید؛ باید به مواردی که در ادامه ذکر می کنیم، دقت داشته باشید.

  • تقویت صداهای محیطی / صدای اطراف را با سمعک خیلی بلند می شنوم

اگر برای اولین بار است که از سمعک استفاده می کنید، انتظار دارید که هنگام تماشای تلویزیون با سمعک و در حین مکالمات، صداها را واضح و شفاف بشنوید. اما سمعک صداهایی مانند تیک تاک ساعت، فن یخچال، سر و صدای کامپیوتر و صدای راه رفتن را هم تقویت می کند و در اولین تجربه ی استفاده از سمعک حس می کنید که این اصوات محیطی به ‌طورغیرعادی بلند به نظر می‌رسند. این واکنش کاملا طبیعی است. توانایی شما برای تنظیم این صداهای غیرضروری، با سازگاری مغز شما با شنیدن این صداهای محیطی  بهبود می یابد.

مقاله مرتبط با عادت پذیری به سمعک را مطالعه نمایید.

  • محیط سخت شنیداری / در محیط های شلوغ با وجود سمعک هم سخت می شنوم

برای فردی با شنوایی طبیعی هم پیش آمده که در محیط های سخت شنیداری مثل رستوران، مهمانی، پاساژ و … به سختی و با دقت زیاد بشنود.

برای شخصی که از سمعک هم استفاده می کند، کاملا طبیعی است که در محیط های سخت شنیداری، نیاز به تلاش بیشتر به شنیدن داشته باشد. تکنولوژی و کیفیت سمعک هم بسیار تاثیرگذار است. میکروفن دایرکشنال، سیستم نویز ریداکشن، سیستم وایرلس و … باعث راحتی بیشتر کاربر سمعک در محیط های سخت شنیداری می شود.

  • قالب سمعک مناسب و راحت / با سمعک، صدای خودم را بلندتر می شنوم

  طبیعی است که هنگام استفاده از سمعک، مقداری اثر انسداد را تجربه کنید (صدای خودتان را بلندتر می شنوید).

سمعک‌ها می‌توانند کمک زیادی در برقراری ارتباط داشته باشند، اما این فرآیند مستلزم یک دوره عادت پذیری به سمعک است. شما حتی اگر گوش خود را با انگشت ببندید و صحبت کنید، صدای خودتان اکو می شود. در طول دوره عادت پذیری به سمعک و تنظیم سمعک که توسط ادیولوژیست شما انجام می شود، راحت تر به این فرایند عادت خواهید کرد.

 

 

سمعک برای چه کسانی مناسب است؟

یک سوم یا بیشتر از بزرگسالان 65 ساله یا بیشتر، درجاتی از کاهش شنوایی مرتبط با سن یا همان پیر گوشی را تجربه می کنند. این نوع کم شنوایی به قدری تدریجی اتفاق می افتد که بسیاری از افراد تا زمانی که با مشکل جدی روبرو نشوند، متوجه آن نمی شوند. خانواده و دوستان برای برقراری ارتباط مجبورند با صدای بلندتر با شما صحبت کنند و یا چند بار صحبت ها را تکرار کنند که هم باعث خستگی خودشان می شود و هم باعث آشفتگی و احساس ناامیدی شما می شود. بسیاری از بیماران ما ادعا می کنند که دیگران آرام صحبت می کنند، در صورتیکه با یک تست شنوایی و عصب گوش مشخص می شود به درجاتی از کم شنوایی مبتلا هستند. توجه داشته باشید که سمعک شنوایی از دست رفته را بازنمی گرداند، بلکه شنوایی باقیمانده را تقویت می کند.

مزایای داشتن دو سمعک

اگر در یک گوش شما مبتلا به کم شنوایی است، استفاده از یک سمعک اشکالی ندارد. در غیر این صورت تهیه دو سمعک به شدت توصیه می شود.

استفاده از سمعک دو گوشی مزایای زیر را دارد:

  • جهت یابی صدا

توانایی مکان یابی و جهت یابی صداها. اگر صدایی که به یک گوش می رسد از نظر زمان، بلندی و زیر و بم بسیار متفاوت باشد، مغز در پردازش جایی که صدا در حال وقوع است مشکل دارد. در نتیجه وقتی از دو سمعک استفاده می کنید، مغز شما در جهت یابی و مکان یابی صدا ها بسیار قوی تر عمل می کند.

  • شما با مغز خود می شنوید

وقتی صدا را از طریق سمعک به گوش شما می رسد، اطلاعات به سیستم عصبی مرکزی مغز فرستاده می شود و آن سلول ها فعال می شوند.  حالا تصور کنید که فقط از یک سمعک استفاده کنید و مغز شما از یک طرف صدا محروم باشد، سلول ها استفاده و فعال نمی شوند و ممکن است آتروفی شوند.

  • توانایی شنیدن بهتر در موقعیت‌های پر سر و صدا

با معرفی میکروفون‌های دوگانه و دایرکشنال در سمعک، می‌توانیم نویزهای مزاحم پس‌زمینه را حذف کنیم. این ویژگی سمعک در صورتی مفید است که کاربر دو سمعک داشته باشد. اگر یک گوش بدون سمعک باشد، سطح نویز پس زمینه در آن سمت سر باقی می ماند و به شنونده در تفکیک و پردازش گفتار از نویز، کمکی نمی کند.

اگر کسی در کنار گوش غیرمسلح شما با شما صحبت کند، صدای او در حین حرکت به سمت گوش با سمعک قدرت خود را از دست می دهد (گاهی اوقات تا 20 دسی بل). ممکن است نتوانید گفتار را بشنوید، به خصوص اگر صدای پس زمینه از همه جهات در یک محیط وجود داشته باشد.

افرادی که به کم شنوایی مبتلا هستند، صداها را به اندازه کافی بلند نمی شنوند. اما مشکل بسیار پیچیده تر از این است. این افراد در درک و پردازش صدا ها مشکل دارند و اینگونه بیان می کنند که؛ صدا را می شنوم اما تشخیص نمی دهم.

 

 

چهار مشکل اصلی ناشی از کم شنوایی

افراد مبتلا به کم شنوایی صداهای ملایم را نمی شنوند. در نتیجه، صداهای گفتاری ملایم تر، که معمولاً همخوان هستند، ممکن است به سادگی شنیده نشوند. برای غلبه بر این مشکل، یک سمعک باید به گونه ای تنظیم شود که این صداهای ملایم به اندازه‌ای بلند باشند که شنیده شوند.

بخش‌های کلیدی صداهای گفتاری خاص، مانند قسمت‌های فرکانس بالا، ممکن است قابل شنیدن نباشند. برای غلبه بر این مشکل، یک سمعک باید برای فرکانس‌هایی که بیشترین کاهش شنوایی را دارد، تقویت بیشتری ارائه کند.

افرادی که از کم شنوایی رنج می برند، در تفکیک و پردازش گفتار هم مشکل دارند. تصور کنید که ما در حال گوش دادن به صدایی در یک محیط شلوغ هستیم. مانند فردی که در یک مهمانی صحبت می‌کند، در فردی با شنوایی طبیعی، گوش  پیامی به مغز می‌فرستد که حاوی دو بخش مجزا از ویژگی های صوتی است و مغز با استفاده از سایر اطلاعات موجود، مانند محیط و جهت صدا، ممکن است بتواند صدای مزاحم را نادیده بگیرد و گفتار را به خوبی بشنود. اما گوش کم شنوا، در تفکیک گفتار از صدای پس زمینه در محیط های شلوغ بسیار ضعیف تر عمل می کند.

همچنین، هنگامی که گفتار و صدا در داخل سمعک با هم ترکیب می شوند، سمعک نمی تواند این دو را از هم جدا کند. میکروفن های جهت دار در سمعک می توانند به جلوگیری از ترکیب صدا و نویز با یکدیگر، کمک کنند و شخص بتواند با وضوح بیشتری صدا ها را بشنود.

در یک گوش معمولی، طیف وسیعی از صداهای محیطی می‌تواند بین ملایم‌ترین صدایی که می‌توان شنید و بلندترین صدایی که به راحتی قابل تحمل است، قرار گیرد. در گوش کم شنوا این محدوده پویایی بسیار کاهش می یابد. یعنی صدای ملایم نامفهوم و صدای بلند ناخوشایند و گاهی دردناک می شود. اگر سمعک همه صداها را بلندتر کند به طوری که فرد کم شنوا بتواند ملایم ترین صداها را بشنود، ممکن است بیشتر صداهای بلند، خیلی بلند باشند. بنابراین سمعک باید به صدای ملایم تقویت بیشتری نسبت به صدای بلندتر بدهد.  امروزه اکثر سمعک های پیشرفته دارای سیستم تراکم هستند که باعث می شود صداهای خیلی بلند، آزار دهنده نباشند و صداهای ملایم، از تقویت خوبی برخوردار باشند.

 

 

بنابراین سمعک وظیفه بزرگی دارد. از جمله:

  • صداها را بلندتر کند اما صداهای بلند را که ناراحت کننده هستند، کمتر تقویت شوند.
  • تقویت بیشتر را برای فرکانس هایی که کاهش شنوایی در آن ها بیشتر و صداهای گفتاری ضعیف ترهستند، ارائه دهد.
  • بتواند صداهای ناخواسته، مانند نویز پس زمینه را از گفتار تفکیک کند.

 

سمعک چگونه کار می کند و چگونه اثرات کم شنوایی را جبران می کند؟

سمعک صداها را تقویت می کند تا به اندازه کافی بلند باشد که شنیده شود. سمعک همچنین برخی از فرکانس ها را که مشکل کم شنوایی در آن محدوده بیشتر است، بیشتر از سایرین تقویت می کند.  شنوایی شناس سمعک را تنظیم می کند تا مطمئن شود خروجی آن هرگز از مقدار مجاز تجاوز نکند، به طوری که صداها به طرز ناراحت کننده ای بلند نشوند.

 مقالات مرتبط:

 

مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰