لودینگ

نحوه استفاده از سمعک / نکات مهم در نگهداری از سمعک

دسته‌بندی‌ها سمعک
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 10 دقیقه

بیشترین بهره را از سمعک خود ببرید. لازم است بدانید که استفاده از سمعک می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر برای شما باشد.  برخلاف عینک، زمان می‌برد تا مغز با صداهای موجود در محیط شما سازگار شود و آنها را درک کند.  این مقاله برای کمک به استفاده حداکثری ازسمعک،  نه تنها در حال حاضر، بلکه در دراز مدت ایجاد شده است.   تطبیق با سمعک / عادت پذیری به سمعک با کم شنوایی طولانی مدت، مغز از تحریک محروم می شود و “فراموش می کند” چگونه صداهایی را که دیگر نمی شنود تشخیص دهد.  یک سمعک می تواند این صداها را دوباره به …

بیشترین بهره را از سمعک خود ببرید.

لازم است بدانید که استفاده از سمعک می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر برای شما باشد.  برخلاف عینک، زمان می‌برد تا مغز با صداهای موجود در محیط شما سازگار شود و آنها را درک کند.  این مقاله برای کمک به استفاده حداکثری ازسمعک،  نه تنها در حال حاضر، بلکه در دراز مدت ایجاد شده است.

 

تطبیق با سمعک / عادت پذیری به سمعک

با کم شنوایی طولانی مدت، مغز از تحریک محروم می شود و “فراموش می کند” چگونه صداهایی را که دیگر نمی شنود تشخیص دهد.  یک سمعک می تواند این صداها را دوباره به مغز بفرستد، با این حال زمان می برد تا مغز دوباره یاد بگیرد که چگونه این اطلاعات را پردازش کند.  به این فرآیند سازگاری و عادت پذیری به سمعک گفته می شود و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

نکات مهم برای عادت پذیری به سمعک

  • سرعت تطبیق شما با سمعک به محیط بستگی دارد (مثلاً شنیدن مکالمه آرام، راحت تر از مکالمه گروهی در یک رستوران پر سر و صدا خواهد بود).
  • عادت پذیری به سمعک ممکن است برای برخی افراد تا شش ماه طول بکشد.
  • فرآیند سازگاری مانند یادگیری نواختن یک ساز است. قبل از تلاش برای تسلط بر آهنگ مورد علاقه خود (گوش دادن با سمعک در رستوران مورد علاقه خود)، باید با اصول اولیه (گوش دادن با سمعک در محیط آرام) شروع کنید.
  • برای کمک به این روند، مهم است که تمرین کنید.
  • به طور مداوم از سمعک استفاده کنید، حتی در شرایطی که ممکن است فکر نکنید به آن نیاز دارید (مثلاً وقتی تنها در خانه هستید. حتی در این شرایط، مسیرهای شنوایی شما تحریک می شود و مغز در حال سازماندهی مجدد خود برای تشخیص صداها است.

مزایای استفاده از سمعک را بخوانید.

  • در ابتدا اکثر مردم متوجه می شوند که با سمعک، صدای پس زمینه کاملاً مزاحم است. وممکن است نسبت به صداهایی که مدتی است به درستی نشنیده اید (مانند آب در سینک، کارد و چنگال روی بشقاب، تردد در بیرون) بیش از حد هوشیار و حساس باشید. با گوش دادن به آن صداها با سمعک، مغز شروع به شناسایی و فیلتر کردن صداهایی می کند که بخشی از محیط روزمره شما هستند. این بسیار شبیه این است که کسی که به خانه ای نزدیک یک جاده شلوغ نقل مکان می کند، یاد می گیرد که صدای جاده را فیلتر کند.
  • برای کمک به عادت کردن شما به صداهای جدید، شنوایی شناس شما ممکن است سمعک ها را در آرام ترین حالت خود قرار دهد و با گذشت زمان، بسته به تجربه منحصر به فرد شما، سمعک به تدریج به تنظیم اصلی خود نزدیکتر می شود. برای برخی از افراد این پروسه عادت پذیری به سرعت اتفاق می افتد، در حالی که برای برخی دیگر با چندین جلسه تنظیم به این مرحله می رسیم.

 

انتظارات از سمعک / سمعک چقدر می تواند کمک کننده باشد؟

متأسفانه، سمعک نمی تواند شنوایی شما را به حالت عادی برگرداند، زیرا آسیب شنوایی بیشتر در گوش (میکروفون مغز شما) قرار دارد که باعث ایجاد اعوجاج می شود. مغز شما باید دوباره یاد بگیرد که از طریق این سیستم آسیب دیده گوش کند.  درعوض، با تقویت صداها تا حدی که بتوانید آنها را بشنوید و مغز شما نیاز دارد تا نحوه شنیدن به این روش جدید را دوباره یاد بگیرد، کم شنوایی شما را جبران می کند.

سمعک ها فقط قادر به تقویت صداهایی نیستند که می خواهید بشنوید و همه صداهای موجود در محیط را تقویت می کنند.

درک این نکته مهم است که ممکن است در برخی شرایط هنوز در گوش دادن با مشکل مواجه شوید. ممکن است باز هم نیاز داشته باشید که هر از گاهی از کسی بخواهید که حرف های خود را تکرار کند، و ممکن است همچنان بخش هایی از برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را از دست بدهید. با این حال، با سمعک باید متوجه شوید که این اتفاق به طور قابل توجهی کمتر رخ می دهد. به یاد داشته باشید، موقعیت‌های شنیداری چالش برانگیز می‌تواند برای افراد دارای شنوایی عادی نیز مشکلاتی ایجاد کند و برای افرادی هم که از سمعک استفاده می کنند، دقیقا به همین صورت است.

راهنمای جامع تنظیم سمعک را بخوانید.

نکات مهم در استفاده موثر از سمعک

  • با ادیولوژیست خود در ارتباط باشید

شما باید به محض بروز مشکلات، شنوایی شناس خود را از مشکلاتی که دارید مطلع کنید.  در طول دوره عادت پذیری به سمعک  این می تواند به تعیین اینکه آیا تجربه شما “طبیعی” است یا اینکه آیا سمعک باید تقویت شود یا خیر کمک کند. در درازمدت متخصص شنوایی‌شناس می‌تواند به شما در مورد هرگونه سؤال در مورد شنوایی با سمعک کمک کند و تنظیمات مختلفی را برای سمعک شما اعمال کند.

  • تنظیم منظم سمعک

حتما جهت تنظیم سمعک با ادیولوژیست خود در ارتباط باشید.

توصیه می‌کنیم سمعک‌ها را هر شش ماه یکبار (مثل ماشین‌های جدید) چک کنید تا مطمئن شوید که خوب کار می‌کنند. ما همچنین توصیه می کنیم شنوایی خود را هم شش ماه یکبار بررسی کنید. اگر تغییری در شنوایی شما ایجاد شود، شنوایی شناس شما می تواند دستگاه ها را بر این اساس تنظیم کند. برخی از سمعک های جدید این قابلیت را دارند که با موبایل توسط خودتان تنظیم شوند.

 

  • باتری سمعک

هنگام خرید باتری سمعک، به دنبال مارک های باکیفیت باشید که مخصوص سمعک ساخته شده اند. باتری با کیفیت پایین‌تر یا باتری‌هایی که به تاریخ انقضا نزدیک شده‌اند، معمولاً ضعیف عمل می‌کنند و عمر طولانی ندارند. حتما در خرید باتری سمعک از شنوایی شناس خود سوال کنید تا جنس با کیفیتی تهیه کنید. در حال حاضر باتری ریواک و باتری سیگنیا از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند.

نکته مفید: برای اینکه باتری سمعک بهتر کار کند، پس از اینکه چسب باتری را جدا کردید، به مدت یک دقیقه در معرض هوا بماند و سپس در سمعک قرار دهید و روشن کنید.

راهنمای خرید باتری سمعک

 

 

  • رعایت نظافت سمعک

حتما می دانید که سمعک قرار است در یک محیط آلوده قرار گیرد.، زیرا محیط گوش مرطوب، مومی شکل، روغنی است و دائماً در معرض گرد و غبار است. تمیز کردن و نگه داری منظم سمعک، به سالم نگه داشتن سمعک کمک میکند.

سمعک را به طور روزانه (به ویژه پوشش میکروفون و قسمتی که داخل گوش شما می رود) تمیز کنید تا هرگونه آلودگی، گرد و غبار و موم پاک شود.

فیلتر سمعک را که معمولاً در قسمتی که به عمق گوش شما فرو می رود قرار دارد، به طور منظم (دو هفته یکبار یا ماهانه) تعویض کنید.

نکته مفید: اگر سمعک در معرض رطوبت و تعریق زیاد  است، با شنوایی شناس خود در مورد تهیه کیت خشک کن مشورت کنید.   

راهنمای مراقبت از سمعک

نکاتی جهت بهتر شنیدن با سمعک

  • محیط شنیداری مناسب را انتخاب کنید.
  • هنگام رفتن به رستوران، زمان یا مکانی را انتخاب کنید که خلوت تر باشد تا صدای پس زمینه را به حداقل برسانید.
  • در محیط های چند نفره خود را نزدیک کسانی قرار دهید که بیشتر دوست دارید بشنوید.
  • به یاد داشته باشید، هر چه تعداد افراد بیشتر باشد و فاصله بین شما بیشتر باشد، شنیدن آن سخت تر خواهد بود.
  • برای محیط های شلوغ، سمعک خود را متناسب با آن محیط با موبایل تنظیم کنید.
  • دیگران را از مشکلات شنوایی خود و کارهایی که می توانند برای تسهیل مکالمه انجام دهند آگاه کنید. از آنها بخواهید قبل از شروع مکالمه توجه شما را جلب کنند و در حالی که روبروی شما هستند به وضوح صحبت کنند.
  • یک همراه ارتباطی نزدیک داشته باشید که بتواند در صورت گیر افتادن مطالب را برای شما تکمیل و تکرار کند.
  • روبروی شخصی که میخواهید با او صحبت کنید باشید تامطمئن شوید که می توانید چهره آنها را به وضوح ببینید زیرا این به شما کمک می کند تا اطلاعات اضافی را از حرکات لب و حالت صورت دریافت کنید.
  • مطمئن شوید که نور کافی وجود دارد تا بتوانید چهره فردی را که با او صحبت می کنید به وضوح ببینید.
  • به فردی که می‌خواهید بشنوید نزدیک‌تر شوید، زیرا میکروفن‌ها در فاصله 1 تا 2 متری، زمانی که نویز دارند، بهترین عملکرد را دارند. هر چه سر و صدا زیاد تر باشد، برای اینکه واضح بشنوید باید نزدیکتر باشید.
  • از منابع سر و صدا (مانند ماشین ظرفشویی، تلویزیون، مکالمات نزدیک) دور شوید یا منابع سر و صدای بلند مانند موسیقی طاقت فرسا را ​​خاموش کنید.
  • پشت خود را به سمت بلندترین منبع صدای پس زمینه قرار دهید، زیرا اکثر سمعک ها در این محیط ها به سمت جلو متمرکز می شوند.
  • به یاد داشته باشید که صداهایی که از پشت سر شما می آید می تواند از دیوار جلوی شما منعکس شود و تاثیر حالت های کاهش نویز را بر سمعک خنثی کند. بنابراین حداقل 3 متر، دورتر از نزدیکترین دیوار روبروی خود بنشینید.

راهکار هایی جهت راحت تر شنیدن مکالمات

  • اگر مکالمه ای نشنیدید: (مثلاً بگویید «متاسفم، ساعت چند در پارک با هم ملاقات داشتیم؟» به جای «چه؟» یا «ها؟»).
  • سوالات را به گونه ای بیان کنید که پیش بینی پاسخ را آسان تر کند (مثلاً «گفتی ساعت هفت یا یازده همدیگر را داشتیم؟)
  • پیام را تکرار کنید تا مطمئن شوید که آن را به درستی شنیده اید (مثلاً “باشه، ساعت هفت شما را در پارک می بینم”)
  • از نشانه های متنی برای درک اطلاعات استفاده کنید (در مورد چه چیزی صحبت می کنید؟).
  • خود را از سر و صدای پس زمینه دور کنید یا تلویزیون را کم کنید.
  • هنگام دریافت پیام، از افراد بخواهید که قسمت های مهم را تکرار کنند.

 

راهکار هایی جهت راحت تر شنیدن تلفن با سمعک

  • اگر برنامه تله کویل/تلفن در سمعک خود دارید، مطمئن شوید که این برنامه فعال است (در بسیاری از سمعک ها، تله کویل می تواند به طور خودکار فعال شود).
  • گیرنده موبایل را طوری قرار دهید که نزدیک میکروفون سمعک شما باشد. نه بالای مجرای گوش.

 

 

راهکار هایی جهت راحت تر شنیدن تلویزیون با سمعک

  • از زیرنویس استفاده کنید تا به شما کمک کند کلماتی را که نشنیدید را متوجه شوید.
  • نمایش‌ها و فیلم‌های تلویزیونی با نویز/موسیقی پس زمینه کمتر، بسیار راحت‌تر شنیده و درک می‌شوند.
  • خیلی دور از تلویزیون ننشینید.
  • از لوازم جانبی مخصوص سمعک و تلویزیون استفاده کنید تا صدای تلویزیون را مستقیم از سمعک بشنوید.

 چند ساعت در روز باید از سمعک استفاده کنم؟

استفاده بیشتر از سمعک = درک شنوایی بیشتر 

  • مدت زمانی که باید از سمعک استفاده شود تا کاربر موفقی محسوب شود، حداقل 4 ساعت است.
  • هر چه بیشتر از سمعک در روز استفاده کنید، بیشتر سود خواهید برد.
  • آخرین تحقیقات انجام شده در ملبورن نشان می دهد که میزان استفاده از سمعک با بهبود عملکرد مغز ارتباط مستقیم دارد.
  • موفق ترین کاربران سمعک تا 14 ساعت یا بیشتر در روز از سمعک استفاده می کنند!

هر چند سال یک بار باید سمعک تعویض شود؟

سمعک ممکن است تا چندین سال کار کند اما از آنجاییکه مغز نیاز دارد که با تکنولوژی به روز و پیشرفته بشنود، حتما سمعک را بین 3 تا 5 سال یکبار تعویض کنید.

سرویس سمعک

با تمیز کردن منظم، مراقبت و بررسی های شش ماهه توسط شنوایی شناس، سمعک شما باید حدود پنج سال برای شما دوام بیاورد.

همچنین توصیه می کنیم قبل از خرابی سمعک، حتما جهت سرویس سمعک به مرکز تخصصی سمعک مراجعه نمایید.

سمعک من کار نمی کند 

با این حال، مانند همه دستگاه های الکترونیکی، گاهی اوقات سمعک شما ممکن است از کار بیفتد. در این صورت حتما سمعک را نزد ادیولوژیست خود بفرستید تا جهت سرویس و  تعمیر سمعک اقدام نمایند.

 سمعک من خیس شد

  • فوراً باتری را خارج کرده و دور بیندازید.
  • سمعک را با دستمال خشک کنید.
  • ظرفی با درب دربسته پیدا کنید و آن را با برنج پر کنید، یک دستمال کاغذی روی برنج قرار دهید و سمعک را در حالی که محفظه باتری آن باز است روی دستمال کاغذی قرار دهید.
  • در اولین فرصت سمعک را جهت سرویس و بررسی نزد ادیولوژیست بفرستید.

راهنمای تعمیر سمعک

مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰