لودینگ

بیماری منییر (هیدروپس آندولنفاتیک)

دسته‌بندی‌ها تعادل و سرگیجه
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 2 دقیقه

بیماری منییر (هیدروپس آندولنفاتیک) Ménière disease بیماری منییر چیست؟ یک اختلال گوش داخلی است که در سال 1861 توسط پروفسور منییر به عنوان یک سندرم با علائم کم‏شنوایی، وزوز گوش و سرگیجه معرفی شد. اگر منییر، علت سیستمیک یا موضعی داشته باشد به آن سندرم منییر می‏گویند و اگر نداشته باشد به آن بیماری منییر گفته می‏شود. علایم بیماری منییر چیست؟ *سرگیجه اصلی ترین نشانه بیماری منییر است. همه بیماران سایر علایم از قبیل وزوز و کم شنوایی را ندارند و به این گروه از بیماران، هیدروپس آندولنفاتیک هم گفته می‏شود. در بیماران دارای منییر، سرگیجه از نوع حقیقی است …

بیماری منییر (هیدروپس آندولنفاتیک) Ménière disease

بیماری منییر چیست؟

یک اختلال گوش داخلی است که در سال 1861 توسط پروفسور منییر به عنوان یک سندرم با علائم کم‏شنوایی، وزوز گوش و سرگیجه معرفی شد. اگر منییر، علت سیستمیک یا موضعی داشته باشد به آن سندرم منییر می‏گویند و اگر نداشته باشد به آن بیماری منییر گفته می‏شود.

علایم بیماری منییر چیست؟

*سرگیجه اصلی ترین نشانه بیماری منییر است. همه بیماران سایر علایم از قبیل وزوز و کم شنوایی را ندارند و به این گروه از بیماران، هیدروپس آندولنفاتیک هم گفته می‏شود.

در بیماران دارای منییر، سرگیجه از نوع حقیقی است و حین حمله‏های سرگیجه‏ای، معمولا تهوع، استفراغ، تعریق و اسهال دیده می‏شود (حملات سرگیجه حدودا 20 دقیقه طول می‏کشند و گاهی 6 تا 11 بار در سال اتفاق می‏افتند). کاهش شنوایی این بیماران از نوع حسی عصبی است که بیشتر در فرکانس‏های پایین دیده می‏شود. وزوز گوش آنها معمولا صدای بمی دارد و گاهی هم تغییر میکند.

 

چطور می‏توان بیماری منییر را تشخیص داد؟

روش‏های تشخیص منیر شامل معاینه اولیه توسط متخصص گوش و حلق و بینی و ادیولوژیست است که بتوان بررسی پزشکی و شرح حال مناسب انجام شود و سپس آزمایش های مختلفی از قبیل تست های زیر میتواند کمک کننده باشد:

ادیومتری (آزمایش شنوایی )، آزمون الکتروکوکلئوگرافی[1]، آزمون ویدئونیستاگموگرافی[2]، آزمون پاسخ‏های برانگیخته میوژنیک[3]، آزمون فیستول[4]، مانور هالپایک[5]، رادیولوژی و ام آر آی[6] مغزی

 

علت بیماری منییر چیست؟

 علت این بیماری تقریبا ناشناخته است ولی به طور کلّی در این بیماری افزایش فشار غیرطبیعی مایع گوش داخلی( اندولنف) را شاهد هستیم .

این بیماری معمولا به شکل یک‏طرفه است و در 15 درصد موارد دو گوش را درگیر می‏کند.

در بیماری منییر علامت متاثر شدن بخش تعادلی گوش، سرگیجه و علامت متاثر شدن بخش حلزونی، وزوز، کم شنوایی و حس پریِ گوش است.

همانطور که گفته شد علت اصلی مشخص نیست به عقیده برخی، زمینه ژنتیکی عامل است، یا در اثر تولید زیاد مایع گوش داخلی و یا کاهش جذب مایع گوش داخلی است، پس درمانی که توصیه می شود هم باید با توجه به شرایط هر بیمار تنظیم شود.

درمان بیماری منییر چگونه است؟

طیف درمان های متفاوت در بیماری منییر:

1)درمان های دارویی مثل آرام بخش‏ها،دیورتیک‏ها،کورتون‏ها،متسع کننده‏های عروقی

2)کاهش مصرف نمک، ادویه‏ها و مواد انرژی‏زا و خواب و غذای کافی

3)جراحی‏هایی برای فیستول‏های دائمی بین اسکالا وستیبولی و اسکالا مدیا، قرار دادن تیوب برای تخلیه بیشتر مایعات در ساک آندولنفاتیک،…

4)تزریق آمینوگلیکوزیدها در گوش برای تخریب وستیبول و کاهش علائم تعادلی

5) توانبخشی وستیبولار

 

[1] Electrocochleography (ECoG)

[2] Videonystagmography (VNG)

[3] Vestibular evoked myogenic potential (VEMP)

[4] Fistula test

[5] Dix-Hallpike maneuver

[6] Magnetic resonance imaging (MRI)

مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰