لودینگ

دانشنامه، علل و بررسی سرگیجه

دسته‌بندی‌ها تعادل و سرگیجه
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 4 دقیقه

درمان سرگیجه /درمان گیجی و منگی/درمان سبکی سر برای درمان سرگیجه کجا مراجعه کنم؟ پیش از پرداختن به درمان سرگیجه/ گیجی و منگی، باید خاطرنشان کنیم کنیم که سرگیجه/ گیجی و منگی ، بیماری نیست؛ بلکه نشان از وجود مشکل و بیماری در فرد است. این مشکل و بیماری می‏تواند از بسیار ساده  و خوش حیم تا بسیار پیچیده و اورژانسی باشد . تشخیص اینکه چه مشکلی در شما باعث سرگیجه شده، کار ساده ای نیست و به متخصص مربوطه جهت تشخیص نیاز دارد تا موارد بدخیم را از دست ندهیم.   سرگیجه چیست؟ عدم تعادل چیست؟ سرگیجه متفاوت از …

درمان سرگیجه /درمان گیجی و منگی/درمان سبکی سر

برای درمان سرگیجه کجا مراجعه کنم؟

پیش از پرداختن به درمان سرگیجه/ گیجی و منگی، باید خاطرنشان کنیم کنیم که سرگیجه/ گیجی و منگی ، بیماری نیست؛ بلکه نشان از وجود مشکل و بیماری در فرد است. این مشکل و بیماری می‏تواند از بسیار ساده  و خوش حیم تا بسیار پیچیده و اورژانسی باشد . تشخیص اینکه چه مشکلی در شما باعث سرگیجه شده، کار ساده ای نیست و به متخصص مربوطه جهت تشخیص نیاز دارد تا موارد بدخیم را از دست ندهیم.

 

سرگیجه چیست؟

عدم تعادل چیست؟

سرگیجه متفاوت از گیجی و منگی است اما بیشتر مراجعین تمام حالت هایی مثل؛ منگی، سبکی و سنگینی سر، سیاهی رفتن چشم ها و حتی عدم تعادل راسرگیجه می‏نامند.

سرگیجه به حالتی گفته می‏شود که فرد احساس چرخش به دور محیط، یا چرخش محیط به دور خود را دارد یا گاهی فرد احساس چرخش در سر خود را دارد.

اما گیجی و منگی ؛ حالتی مشابه عدم هوشیاری یا کم شدن هوشیاری و خواب آلودگی است.

سبکی و سنگینی سر، مشابه آنچه گفته می‏شود به حس متفاوتی در سر گفته می‏شود.

عدم تعادل به حالتی گفته می‏شود که فرد در ایستادن و راه رفتن دچار مشکل می‏شود با حالتهایی مشابه کشیده شدن به یک سمت یا افتادن به طرفین را دارد.

علت توضیح اصطلاحات بالا این است که اولین فدم در درمان سرگیجه، شرح حال گیری دقیق از بیمار و تشخیص دقیق اتفاقی است که برای وی می‏افتد.

 

چرا سرگیجه دارم؟

علت سرگیجه چیست؟

آیا سرگیجه خطرناک است؟

سرگیجه یا هریک از مشکلاتی که بالاتر ذکر شد ؛ علت های مختلفی دارد. گاهی اوقات بیماری های نظیر تغییرات فاکتورهای خونی و هورمونی می‏تواند منجر به مشکلات این چنینی شود و گاهی هم علت های دیگری از قبیل بیماری های جدی تری در حوزه گوش و حلق و بینی ، قلب و عروق، مغز و اعصاب یا بیماری های خود ایمنی و ضایعاتی مثل تومورها می‏تواند منجر به علائم فوق شود.

بنابرین در صورت وجود داشتن علایم فوق، به صورت شدید و یا تکرار شونده ،حتما به پزشک مراجعه نمایید.

معمولا فرد بعد از تجربه سرگیجه خصوصا سرگیجه های شدید ، به بخش اورژانس یا پزشک عمومی مراجعه می‏کنند که البته بهترین گزینه در جهت رد مشکلاتی مثل مشکلات عروقی و سکته ها است. اما در صورت رد این مشکلات لازم است که به یکی از تخصص های زیر مراجعه نماید:

  1. متخصص گوش و حلق و بینی
  2. متخصص مغز و اعصاب

پزشکان این دو حیطه معمولا معمولا با انجام شرح حال گیری و در صورت نیاز تصویربرداری هایی مثل ام آر آی و پس رد مشکلات جدی، شما را به کلینیک های تعادل/ کلینیک سرگیجه /کلینیک های ادیولوژِی- شنوایی شناسی برای بررسی تخصصی سرگیجه ، گیجی و عدم تعادل می‏فرستند.

 

کلینیک سرگیجه چیست؟

کلینیک تعادل چیست؟

متخصص سرگیجه کیست؟

کلینیک سرگیجه ، کلینیکی است که در آن به بررسی تخصصی سرگیجه می‏پردازیم. در این کلینیک با انجام تست های متفاوت در حوزه سرگیجه ، به تشخیص دقیق علت سرگیجه شما اقدام ‏می‏شود. این تست ها شامل ارزیابی های VNG(ویدویونیستاگموگرافی و کالریک)، vHIT (آزمون ایمپالس سر ویدئویی)،VEMP( پتانسیل های برانگیخته میوژنیک)  و ECochG( الکتروکوکلئوگرافی) است.

این تست ها شامل بررسی های مختلف از حرکات مختلف چشمی، بخش تعادلی گوش، مغز، ساقه مغز و مخچه است که در صورت وجود مشکل در هریک از این نواحی، تشخیص داده می‏شود و درمان آغاز می‏گردد.

انجام همه این آزمون ها، ضرورت ندارد و افراد بسته به مشکل تحت یک یا چند ارزیابی قرار می‎‏گیرند.

متخصص سرگیجه، ادیولوژیست است که در حوزه شنوایی و تعادل خبره است و همراه با متخصصین گوش و حلق و بینی به تشخیص و نهایتا درمان سرگیجه می‏پردازد.

 

آیا سرگیجه درمان می‏شود؟

درمان دارویی سرگیجه/ قرص برای سرگیجه چی بخورم؟

درمان سرگیجه وابسته به این است که علت سرگیجه چه عاملی باشد. در صورت وجود مشکلات فاکتورهای خونی و هورمونی ، درمان مربوطه توصیه می‏شود. در بعضی موارد درمان دارویی (قرص / تزریق) و جراحی، رویکرد درمانی است و گاهی هم جدا از این موارد  یا در کنار این درمان ها، به توانبخشی سرگیجه/ مانور سرگیجه میپردازیم.

 

توانبخشی سرگیجه چیست؟

تمرین های بهبود سرگیجه چیست؟

توانبخشی سرگیجه/ مانور سرگیجه، مجموعه ای از مانورها و تمرین های درمانی است که در چندین مشکل مثل سرگیجه، عدم تعادل، بعضی از انواع گیجی و منگی ها انجام می‏شود که فرد با مراجعه به کلینیک های سرگیجه می‏تواند از این خدمات ، به صورت جلسه ای در کلینیک و یا تمرین در خانه بهره‏مند شود.

لازم به ذکر است این تمرین ها برای انواع سرگیجه و مشکلات آن، توصیه نمیشود و فقط بعد از بررسی توسط پزشک و انجام تست های سرگیجه ،تجویز می‏شود.

نکته قابل ذکر دیگر این است، که هرگز بدون تشخیص دقیق، بدون حضور درمانگر/ادیولوژیست و یا با جستجو دراینترنت این تمرینات را انجام ندهید؛ زیرا این تمرین ها گاهی برای بعضی افراد می‏توانند آسیب های حدی وارد کنند.

کلینیک سرگیجه خوب

وجود تجهیزات کافی تشخیص از قبیل تست های VNG(ویدویونیستاگموگرافی ) ، vHIT (آزمون ایمپالس سر ویدئویی)،VEMP( پتانسیل های برانگیخته میوژنیک)  و ECochG( الکتروکوکلئوگرافی) ، تجهیزات توانبخشی، پرسنل با تجربه و ادیولوژیست ماهر می‏تواند در این پروسه یاری گر شما باشد.

کلینیک تشخیص و توانبخشی سرگیجه کیمیا ، با حدود یک دهه فعالیت در این زمینه و امکانات در این حوزه ،آماده خدمت رسانی به شما مراجعین گرامی است.

مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰