لودینگ

سرگیجه به دلیل مایع گوش میانی

دسته‌بندی‌ها تعادل و سرگیجه
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 3 دقیقه

یکی از اصطلاحات رایج در بین مردم، ” سرگیجه به دلیل مایع میانی ” است . امّا این اصطلاح، غلط رایجی است که بین عموم مردم رواج یافته. باید ذکر کرد که درون گوش میانی مایع وجود ندارد وعلّت سرگیجه وابسته به گوش، در حقیقت مایع موجود در گوش داخلی است. گوش داخلی ، بخشی از گوش است که مسئول بخش تعادل و شنوایی است. این بخش از گوش در اثر تغییرات می‏تواند، باعث عوارضی مثل سرگیجه و گیجی – منگی  و عدم تعادل شود. گاهی این تغییرات به صورت، تغییرات در حجم و فشار مایع گوش داخلی است و …

یکی از اصطلاحات رایج در بین مردم، ” سرگیجه به دلیل مایع میانی ” است . امّا این اصطلاح، غلط رایجی است که بین عموم مردم رواج یافته. باید ذکر کرد که درون گوش میانی مایع وجود ندارد وعلّت سرگیجه وابسته به گوش، در حقیقت مایع موجود در گوش داخلی است.

گوش داخلی ، بخشی از گوش است که مسئول بخش تعادل و شنوایی است. این بخش از گوش در اثر تغییرات می‏تواند، باعث عوارضی مثل سرگیجه و گیجی – منگی  و عدم تعادل شود. گاهی این تغییرات به صورت، تغییرات در حجم و فشار مایع گوش داخلی است و گاهی هم به صورت مشکلات در خونرسانی، سلول های حسی و یا بیماری‏هایی در بخش تعادلی  عصب گوش است.

 

سرگیجه به دلیل مایع گوش داخلی چیست؟

سرگیجه به حالتی گفته می‏شود که فرد احساس میکند محیط به دورش می‎گردد و یا خود فرد به دور محیط میگردد. زمان این سرگیجه ها، می‏تواند از چند ثانیه تا چند روز به طول بیانجامد. حالت های دیگر مثل گیجی و منگی، سیاهی رفتن چشم و… نیز می‏تواند به علت گوش داخلی باشد.

تعداد زیادی از بیماری ها میتواند مایع گوش داخلی را تحت تاثیر قرار دهد.  یکی از این بیماری ها ، بیماری منییر/ هیدروپس آندولنفاتیک است. بیماری دیگر، سرگیجه خوش خیم وضعیتی است.

 

بیماری منییر / هیدروپس آندولنفاتیک

فشار گوش یعنی چه؟

این بیماری در اثر تغییرات در حجم و فشارآندولنف (مایع گوش داخلی) ایجاد می‏شود . بیماری منییر، بیماری ‏ای است که می‏تواند منشا ارثی و زنتیکی داشته باشد. این وضعیت در زنان شایع تر است و معمولا در دهه های بالاتر چهارم و پنجم زندگی شایع تر است. علائم این بیماری، کم شنوایی، پری گوش، وزوز و حمله های سرگیجه  است. گاهی این سرگیجه ها از چند ساعت تا چند روز طول میکشد و ممکن است فاصله بین حملات بسیار طولانی باشد.

این وضعیت به کمک درمان دارویی خوراکی و تزریقی، جراحی و توانبخشی تعادل است که بسته به وضعیت بیمار، انتخاب گزینه درمانی متفائت است.

 

سرگیجه خوش خیم وضعیتی

سرگیجه در تختخواب (سرگیجه با غلت زدن در تخت)

وضعیت دیگری که در آن مایع خوش داخلی تحت تاثیر قرار میگیرد ، سرگیجه خوش خیم وضعیتی است. همانطور که از نام آن مشخص است ، این وضعیت خوش خیم و درمان پذیر است .

دراین حالت در حقیقت، مایع گوش داخلی ثابت است و سنگ های گوش( ذرات کربنات کلسیم/اتوکنیا) هستند که از جای خود در اندام اتولیتی جدا می‎شوند و وارد مجاری نیم دایره ای شده و بر روی مایع گوش شناور می‏شوند.  این حالت منجر به سرگیجه های چرخشی کوتاه مدت می‏شود که در حین تغییر وضعیت بدن اتفاق می‏افتد.

این تغییر وضعیت در تخت خواب، هنگام خم شدن برای برداشتن چیزی از زمین و نگاه کردن به جسمی در بالای سر (مثلا کابینت) و … می‏تواند باشد.

درمان این وضعیت به شکل مانورهای حرکتی ای است که ادبولوژیست شما برای تشخیص و درمان انجام می‏دهد. گاهی نیز تمرین های برای بهبود وضعیت به خود فرد داده می‏شود.

 

برای درمان سرگیجه به دلیل مایع گوش داخلی چه کنم؟

برای تشخیص سرگیجه به دلیل مایع گوش داخلی چه کنم؟

تشخیص این بیماری ها و علت سرگیجه شما با کمک تست های سرگیجه VNG) ( و معاینه توسط ادیولوژیست و متخصص گوش و حلق و بینی است.

بسته به تشخیص و وضعیت شما، درمان و رویکرد توانبخشی برای شما متفاوت است  و میتواند طیفی از دارو و مانور حرکتی یا جراحی باشد.

مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰