لودینگ

دانشنامه نوریت وستیبولار (تعادلی)

دسته‌بندی‌ها تعادل و سرگیجه
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 3 دقیقه

نوریت وستیبولار (تعادلی) Vestibular neuritis نوریت وستیبولار(تعادلی) چیست؟ این بیماری منشا ویروسی دارد و باعث التهاب گوش داخلی می‌شود. علائم آن سرگیجه چرخشی و تهوع و استفراغ است. التهاب عصب موجب می‏شود  که فرد دچار حمله ناگهانی و شدید سرگیجه یا سرگیجه و وزوز شود. در مواقع داشتن علایم این بیماری چه کنیم؟ بیماران معمولا در این شرایط به اورژانس بیمارستان ها مراجعه می کنند و در صورت عدم تشخیص مناسب ممکن است درمان مناسب هم انجام نشود . این سرگیجه ها ممکن است یک هفته تا 4 هفته به طول بیانجامد؛ تا زمانی که بهبودی حاصل شود و یا …

نوریت وستیبولار (تعادلی) Vestibular neuritis

نوریت وستیبولار(تعادلی) چیست؟

این بیماری منشا ویروسی دارد و باعث التهاب گوش داخلی می‌شود. علائم آن سرگیجه چرخشی و تهوع و استفراغ است. التهاب عصب موجب می‏شود  که فرد دچار حمله ناگهانی و شدید سرگیجه یا سرگیجه و وزوز شود.

در مواقع داشتن علایم این بیماری چه کنیم؟

بیماران معمولا در این شرایط به اورژانس بیمارستان ها مراجعه می کنند و در صورت عدم تشخیص مناسب ممکن است درمان مناسب هم انجام نشود . این سرگیجه ها ممکن است یک هفته تا 4 هفته به طول بیانجامد؛ تا زمانی که بهبودی حاصل شود و یا احتمالا مغز و مراکز بالاتر، این  علایم را تخفیف دهد.

مغز ما قدرت بسیار بالایی در بهبود تعادل ما دارد و علایم اولیه را کاهش میدهد اما علایم ثانویه ای از قبیل احساس گیجی- منگی، عدم تعادل و …. در فرد باقی می‏ماند.

اما به منظور تشخیص درست بیماری،علاوه بر مراجعه اولیه به اورژانس برای رد کردن احتمال بیماری های دیگر، مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی و سپس ادیولوژیست لازم است تا تاریخچه گرفته می‏شود و سپس تست‏های ادیومتری، تمپانومتری ، الکتروفیزیولوژی و ویدیوو نیستاگموگرافی انجام می‌شود.

 

چرا به آن نوریت وستیبولار( تعادلی) می‏گویند؟

 از آنجایی که بیشتر بخش تعادلی عصب گوش درگیر می‌شود، آن را نوریت وستیبولار(تعادلی) می‏نامند. ممکن است در کنار بخش تعادلی با درگیری بخش حلزونی فرد دچار کم‌شنوایی هم بشود اما همانطور که گفته شد درگیری بخش تعادلی شایع‌تر است.

  

درمان نوریت وستیبولار چیست؟

 درمان نوریت وستیبولار شامل درمانی است که به کاهش علایم بیمار کمک کند و درمان ویروسی که منجبر به ایجاد این بیماری شده است و بعد از گذر از دوره حاد آن، توانبخشی تعادلی کمک خوبی می‏تواند باشد.

داروهای اولیه شامل درمان تهوع و سرکوب کننده های سیستم تعادلی است که فرد به آرامش نسبی برسد. اگر حالت تهوع و استفراغ شدید در بیمار شدید و ناتوان کننده باشد، بیماربه منظور افزایش سطح مایعات بدن و تزریق دارو به صورت وریدی، در بیمارستان بستری می‏شود.

این روند در 3 روز اول کاربردی است و بعد از آن داروهای کاهش دهنده سرگیجه قطع می‏شود. علت آن است که ادامه درمان با این دارو ها، روند درمان را مختل می‏کند؛ زیرا مغز متوجه علایم سرگیجه و مشکلات حاصله نمی‏شود و شروع به بازسازی و تغییرات مفید نمی‏کند.

 

طول مدت درمان چقدر است؟

درمان ممکن است 4 هفته تا شش ماه طول بکشد . بهتر است که مبتلایان آب بیشتری مصرف کنند، از الکل اجتناب کنند، محل حضور خود را کم نور نگه دارند، از رانندگی پرهیزکنند، از کار در ارتفاع و از حرکت آنی سر نیز در اوایل بیماری بپرهیزند.

 

آیا توانبخشی (وستیبولار) تعادلی می‏تواند به بیمار دچار نوریت وستیبولار کمک کند؟

بعد از درمان اولیه؛ در بیشتر موارد بخشی از علایم باقی می‏مانند که فرد در هنگام تحرک و تکان دادن سر احساس می‏کند و موجب محدودیت در فعالیت های روزمره فرد می‏گردد.

این بخش از علایم ، ضرورت توانبخشی تعادل را ایجاب می‏کنند . این توانبخشی به صورت برنامه منظم و دقیق و طراحی شده ای است که توسط ادیولوژِست برای شما طراحی و اجرا می‏شود و در طی زمان باعث کاهش چشمگیر علایم بیمار خواهد شد.

توانبخشی کیمیا با حضور ادیولوژیست های مجرب در زمینه توانبخشی تعادل و سرگیجه، پذیرای بیماران با محدودیت های حرکتی ناشی از سرگیجه و عدم تعادل است.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰