لودینگ

ضرورت استفاده از سمعک در سالمندان

دسته‌بندی‌ها سمعک
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 6 دقیقه

با افزایش سن به ویژه در سن بالای 60 سال یکی از مشکلاتی که برای افراد ایجاد می شود این است که رفته رفته برخی صداهای محیطی که افراد می شنوند را نمی شنوند. این حالت را در اصطلاح عامیانه سنگین شدن گوش و در اصطلاح پزشکی پیرگوشی می گویند. برای درمان و یا به حداقل رساندن این مشکل یکی از بهترین راه هایی که وجود دارد و یک راه حل غیر تهاجمی است استفاده از سمعک سالمندان است. کلینیک سمعک کیمیا ارائه دهنده انواع سمعک مناسب برای سالمندان می باشد. این وسیله که امروزه به تکنولوژی های روز جهان …

با افزایش سن به ویژه در سن بالای 60 سال یکی از مشکلاتی که برای افراد ایجاد می شود این است که رفته رفته برخی صداهای محیطی که افراد می شنوند را نمی شنوند. این حالت را در اصطلاح عامیانه سنگین شدن گوش و در اصطلاح پزشکی پیرگوشی می گویند. برای درمان و یا به حداقل رساندن این مشکل یکی از بهترین راه هایی که وجود دارد و یک راه حل غیر تهاجمی است استفاده از سمعک سالمندان است. کلینیک سمعک کیمیا ارائه دهنده انواع سمعک مناسب برای سالمندان می باشد. این وسیله که امروزه به تکنولوژی های روز جهان مجهز شده در رفع مشکل کم شنوایی افراد سالمند بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده که افراد سالمندی که دچار پیر گوشی میشوند رفته رفته افسرده شده و این عارضه در حالت روحی و روانی آنها نیز تاثیر می گذارد. در مقالات متعددی هم به رابطه مستقیم کم شنوایی وآلزایمر در سنین بالا اشاره شده.

 

ضرورت استفاده از سمعک سالمندان:

سمعک مناسب سالمندان ضروری است به چند دلیل:

  1. مانع افسردگی فرد و دور ماندن از اجتماع می شود.
  2. اگر فرد با کم شنوایی به محیطی مانند خیابان وارد شود ممکن است خطر جانی فرد را تهدید کند.
  3. باعث افزایش اعتماد به نفس افراد می شود.
  4. قابلیت ارتباط با سایر افراد را افزایش می دهد.
  5. ابتلا به آلزایمر تا حد چشمگیری کاهش می یابد زیرا مغز با شنیدن اصوات شروع به آنالیز کرده و پویا باقی می ماند.
  6. در صورت صحبت همزمان چندین نفر قابلیت درک همه آنها را خواهند داشت.

 

انواع کم شنوایی در سالمندان:

این کم شنوایی ممکن است در اثر شغل فرد باشد که به این نوع کم شنوایی، کم شنوایی شغلی می گویند. یعنی فرد در محیطی کار می کرده که به صورت مداوم با صدای بلند و آسیب رسان در ارتباط بوده است. ممکن است ناشی از اختلالات متابولیک بدن باشد. همچنین ممکن است عصب شنوایی دچار آسیب شده باشد. همچنین اختلالات مویرگی و خونرسانی هم باعث پیرگوشی می شود. در نهایت در این عارضه سلول های شنوایی کیفیت و کارایی قبل را نخواهند داشت. در برخی موارد هم یک عفونت گوش یا پارگی پرده گوش قدیمی وجود دارد که به مرور زمان باعث کم شنوایی آمیخته یعنی ترکیبی از کم شنوایی انتقالی و حسی-عصبی می گردد. در هر صورت بدون توجه به علت کم شنوایی، برای درمان حتما باید از سمعک مناسب استفاده شود.

 

سمعک مناسب سالمند را چگونه انتخاب کنیم؟

اولین قدم برای انتخاب سمعک مناسب مراجعه به یکی از بهترین مرکز شنوایی سنجی می باشد. بعد از این تست و مشخص شدن میزان کم شنوایی فرد بایستی سمعک سالمندان  توسط ادیولوژیست تجویز شود. و بر اساس تجویز، برای یک یا هر دو گوش سمعک مناسب انتخاب شود. بعضی از افراد ترجیح می دهند که با این کم شنوایی کنار بیایند ولی از سمعک استفاده نکنند. زیرا که دوست ندارند افراد دیگر متوجه استفاده آنها از سمعک شوند، تعداد این افراد کم نیست و آمار بالایی از افراد را تشکیل می دهند. ولی این مشکل نیز با سمعک مخفی و سمعک نامرئی حل شده است. شنیدن صدای زنگ تلفن همراه، استفاده از تلویزیون و رادیو و حتی شنیدن صدای آیفون منزل نیز برای این افراد با استفاده از سمعک وایرلس و سمعک بلوتوثی فراهم شده است. افراد بایستی با توجه به احتیاجات خود یکی از این سمعک ها را انتخاب و استفاده کنند. سمعک سالمندان بایستی قدرت تنظیم اتوماتیک صدا و فرکانس را داشته باشد تا لازم نباشد برای هر محیطی تنظیم صورت پذیرد. اگر شخصی لرزش دست دارد یا قدرت بینایی ضعیفی دارد، توصیه می کنیم از سمعک پشت گوشی یا سمعک ریک استفاده شود. امروزه با وجود سمعک شارژی، دیگر نگران تعویض مکرر باتری سمعک نباشید. به راحتی سمعک را شارژ کنید و بین 15 تا 20 ساعت استفاده کنید. در کلینیک سمعک کیمیا برای سالمندان توصیه می کنیم از سمعک هوشمند یا سمعک فراهوشمند استفاده شود به این علت که تنظیم سمعک متناسب با محیط اتومات تغییر می کند و اگر از نوع شارژی هم باشد استفاده بسیار راحت و سودمندی از سمعک خواهید داشت.

 

سمعک مناسب سالمندان کدام است؟

با توجه به شرایط فیزیکی و ناتوانی جسمی بعضی از سالمندان مناسب ترین نوع سمعک سالمندان  برای این افراد سمعک هوشمند یا سمعک فراهوشمند می باشد، زیرا با افزایش سن قدرت تمرکز و پردازش مغز هم کاهش می یابد بنابراین بهتر است از تکنولوژی پیشرفته استفاده شود تا درک شنوایی خوبی حاصل گردد. برای برخی از افراد سمعک پشت گوشی مناسب است و برای برخی از سالمندان سمعک مخفی هوشمند یا فراهوشمند می تواند مناسب باشد. در صورتیکه کم شنوایی دوطرفه وجود دارد حتما باید از دو سمعک استفاده شود چراکه با یک سمعک درک شنیداری خوبی به دست نمی آید و شما همچنان راضی نیستید. برای سالمندان سمعک مناسب سمعکی است که قابلیت دریافت فرکانس 360 درجه ای یا همان تشخیص جهت صدا را داشته باشد. بایستی خاصیت نویزگیری قوی داشته باشد. سمعک سالمندان  در افرادی که دچار بیماری وزوز گوش هستند باید خاصیت درمانی این مورد را نیز دارا باشد تا علاوه بر درمان کم شنوایی، وزوز گوش هم مهار شود. در سمعک نسل جدید سمعک زیمنس دارای اکسسوری هستند که می توان صدای تلویزیون و تلفن را مستقیم از داخل سمعک شنید. مشکلی که اکثر افراد دارند هم همین است که درک شنوایی خوبی از تلویزیون ندارند. ولی با تکنولوژی جدید سمعک زیمنس این مشکل برطرف شده است.

 

تحقیقات اخیر در مورد استفاده سمعک سالمندان نشان می دهد افرادی که از سمعک استفاده می کنند به طور چشمگیری امید به زندگی در آنها افزایش یافته و همچنین طول عمر و کیفیت زندگی آنها نیز بهتر شده است.

 

بهترین سمعک برای پیرگوشی

برای افرادی که دچار پیرگوشی هستند، بهترین سمعک، سمعکی می باشد که علاوه بر استفاده راحت و آسان از کیفیت خوبی برخوردار باشد. در گروه سمعک زیمنس، مدل های سمعک ریک و سمعک شارژی زیمنس مناسب است. نسل فراهوشمند سمعک را می توان به راحتی با موبایل تنظیم کرد. میکروفن چرخشی و چند جهته سمعک صداها را از همه جهات دریافت می کند که باعث درک شنیداری خوب حتی از فاصله دور و پشت سر می گردد.

در انتها:

سالمندان در صورت قطع ارتباط با محیط اطراف جامعه و خانواده و نوه های خود در خطر ابتلا به بیماری هایی مانند افسردگی شدید و آلزایمر قرار می گیرند. در صورت استفاده از سمعک این آمار بسیار تغییر یافته و بهتر می شود. همین موضوع لزوم استفاده از سمعک را در این رده سنی نشان می دهد. در صورت مقاومت بعضی از سالمندان برای استفاده از سمعک بایستی فواید استفاده از این سمعک ها توضیح داده شود و خطرات عدم استفاده از آن نیز گوشزد شود. قیمت سمعک نیز همواره یکی از مسائل مورد بحث در این مورد می باشد که امروزه با تنوع برند و مدل های سمعک ها این مسئله نیز قابل حل می باشد. کلینیک شنوایی سنجی سمعک کیمیا عرضه کننده انواع سمعک با برند معتبر زیمنس و اتیکن با قیمت مناسب می باشد.

مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰