لودینگ

آیا سمعک باعث آسیب به گوش و یا مغز من می ‏شود؟

دسته‌بندی‌ها سمعک
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 2 دقیقه

سوالی که بسیاری از مراجعه کنندگان از ما می‏پرسند این است که “آیا سمعک باعث ضعیف‏تر شدن و یا پارگی گوش به علت صداهای بلند نمی‏شود؟”     سمعک‏ها، تقویت کننده صدا هستند و کمک می‏کنند صداها بلندتر و واضح‏تر شوند. تقریبا همه انواع سمعک‏های دیجیتال و خصوصا سمعک‏های هوشمند علاوه بر قابلیت فوق این امکان را فراهم می‏کنند صدای بلند تقویت بسیار کمی می‏گیرند و صداهایی مثل بلندگوها، هواپیما، ماشین‏های بزرگ، باعث آسیب به گوش شما نخواهند شد. این سمعک‏ها، در عین اینکه آسیب‏رسانی نمی‏کنند، حتی مانع از ایجاد صدای آزاردهنده نیز می‏شوند.     از دیگر ویژگی‏های سمعک‏ها، …

سوالی که بسیاری از مراجعه کنندگان از ما می‏پرسند این است که “آیا سمعک باعث ضعیف‏تر شدن و یا پارگی گوش به علت صداهای بلند نمی‏شود؟”

 

 

سمعک‏ها، تقویت کننده صدا هستند و کمک می‏کنند صداها بلندتر و واضح‏تر شوند. تقریبا همه انواع سمعک‏های دیجیتال و خصوصا سمعک‏های هوشمند علاوه بر قابلیت فوق این امکان را فراهم می‏کنند صدای بلند تقویت بسیار کمی می‏گیرند و صداهایی مثل بلندگوها، هواپیما، ماشین‏های بزرگ، باعث آسیب به گوش شما نخواهند شد. این سمعک‏ها، در عین اینکه آسیب‏رسانی نمی‏کنند، حتی مانع از ایجاد صدای آزاردهنده نیز می‏شوند.

 

 

از دیگر ویژگی‏های سمعک‏ها، این است که صداهای همهمه و بی‏معنی محیطی مثل صدای کولر و ترافیک در عین شنیده شدن تقویت چندانی نشوند. تقویت کم این اصوات محیطی کمک می‏کند که بتوانیم درک گفتار بهتری داشته باشیم. وجود تکنولوژی‏هایی چون میکروفون‏های جهت‏دار و سیستم‏های کاهنده نویز، باعث می‏شوند زمانی که در محیطی شلوغ و پر همهمه هستیم که علاوه بر صدای گفتار، صداهای محیطی حضور دارند، بتوانیم با راحتی بیشتری به ارتباط بپردازیم.

 

بنابرین می‏توان بیان کرد که هیچ‏یک از سمعک‏ها باعث آسیب به حلزون گوش و یا پرده گوش نخواهند شد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

برخی دیگران از مراجعین ما نگران این هستند که استفاده بلندمدت و روزانه از سمعک به شنوایی و یا توانایی‏هایی مغز آن‏ها آسیب بزند. درحالی که این دیدگاه کاملا غلط بوده و دقیقا خلاف آن صادق است. در صورت وجود کم شنوایی به مدت طولانی، اسیب جبران‏ناپذیری به مغز و ساختارهای وابسته وارد می‏شود.

 

 

مغز ما در صورت نشنیدن هریک از صداها با فرکانس‏ها و شدت‏های مختلف، شروع به تغییر می‏کند. گاهی این تغییرات تا حدی پیش‏می‏رود که علائمی از قبیل وزوز گوش نیز ایجاد می‏شود. حتی کم‏شنوایی ناشی از سن تا حدود زیادی با آزایمر رابطه دارد. تحقیقات معتبر پزشکی نشان داده است که وجود سمعک نه تنها هیچ آسیبی ندارد، بلکه به جلوگیری از افسردگی و بهبود عملکرد مغز شما کمک می‏کند.

در تصویر شماتیک زیر متوجه می‏شویم که بخشی از مغز که مسئول شنوایی است در حین کم شنوایی چه تغییراتی می‏کند:

 

 

همانطور که در مقاله بالا خواندیم سمعک با ایجاد اثرات بسیار مثبت به کاربر سمعک کمک می‏کند.

اما با وجود فواید زیادی که ذکر کردیم رعایت نکات بهداشتی و دریافت خدمات سمعک از مراکز معتبر و پزشکی، این اثرات مفید را ممکن می‏سازد.

به عنوان نکته پایانی، باید خاطر نشان کرد که سمعک‏های آنالوگ و قدیمی( تصویر زیر) به بسیاری از سیستم‏های ذکر شده در بالا مجهز نیستند و در صورت وجود صداهای خیلی بلند و مکرر ممکن است باعث آسیب‏هایی به حلزون گوش در دراز مدت شوند.

 

 

در صورت وجود سوالات بیش‏تر، می‏توانید با همکاران ما در کیمیا سمعک تماس بگیرید.

مطالب مرتبط:

قیمت و خرید سمعک در تهران

سمعک مناسب برای کم شنوایی شدید تا عمیق

سمعک چه کمکی به افراد کم شنوا می کند؟

سمعک داخل گوشی بهتر است یا سمعک پشت گوشی؟

مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران
person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۲۱۸۸۶۴۹۸۹۶ - ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰