لودینگ

پیرگوشی چیست؟ علائم + درمان

دسته‌بندی‌ها بیماری های گوش
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 3 دقیقه

پیرگوشی چیست؟/ درمان پیرگوشی کم شنوایی ناشی از افزایش سن ARHL یا پیرگوشی، کاهش عملکرد شنوایی است که بخاطر افزایش سن رخ می دهد. اگرچه که شدت کم شنوایی متغیر است ولی تیزگوشی، درک و عملکرد شناختی و ارتباطی کاهش می یابند. تقریبا همه بزرگسالان با افزایش سن و گذشت زمان، کاهش حساسیت شنوایی را تجربه می کنند اما برخی افراد زودتر و شدیدتر به این اختلال دچار می شوند. متاسفانه سیستم شنوایی محیطی، ظرفیت ترمیمی بسیار اندکی دارد، بنابراین آسیب های سیستم شنوایی با گذشت زمان روی هم جمع می شوند. علاوه بر سیستم محیطی، سیستم مرکزی هم دچار …

پیرگوشی چیست؟/ درمان پیرگوشی

کم شنوایی ناشی از افزایش سن ARHL یا پیرگوشی، کاهش عملکرد شنوایی است که بخاطر افزایش سن رخ می دهد. اگرچه که شدت کم شنوایی متغیر است ولی تیزگوشی، درک و عملکرد شناختی و ارتباطی کاهش می یابند. تقریبا همه بزرگسالان با افزایش سن و گذشت زمان، کاهش حساسیت شنوایی را تجربه می کنند اما برخی افراد زودتر و شدیدتر به این اختلال دچار می شوند. متاسفانه سیستم شنوایی محیطی، ظرفیت ترمیمی بسیار اندکی دارد، بنابراین آسیب های سیستم شنوایی با گذشت زمان روی هم جمع می شوند. علاوه بر سیستم محیطی، سیستم مرکزی هم دچار تغییرات می شود و این تغییرات و نقص ها می توانند توانایی شنیدن افراد سالمند را متاثر کنند.

 

 

علائم پیرگوشی

کم شنوایی ناشی از سن معمولا از نوع حسی عصبی پیشرونده تدریجی و دوطرفه است. که اغلب با وزوز گوش همراه است. علی رغم اینکه عملکرد دهلیزی با افزایش سن متاثر می شود ولی سرگیجه و عدم تعادل معمولا با کم شنوایی همراه نیستند. با این حال، عملکرد بازشناسی واژه و درک گفتار متناسب با نتیجه شنوایی سنجی کاهش نمی یابد.

این کاهش توانایی درک کلمات و گفتار را (رگرسیون آوایی)، می گویند. کم شنوایی ناشی از سن یا پیرگوشی به سه دسته تقسیم می شود.

  1. پیر گوشی حسی
  2. پیر گوشی عصبی
  3. پیر گوشی متابولیک

این دسته بندی ها نشان می دهد که تمامی ساختارهای حسی نظیر سلول های مویی، استریاوسکولاریس و عصب شنوایی با افزایش سن دچار تغییراتی شده و منجر به مشکلات شنیداری می شوند.

  • به یاد داشته باشید که در افراد مسن آسیب سیستم شنوایی مرکزی نسبتا رایج است و کم شنوایی انتقالی هم می تواند در سالمندان دیده شود.

 

 

پیرگوشی از چه سنی آغاز می شود؟

یک نفر از هر سه نفر بزرگسال بین سنین 65 تا 75 سال، کم شنواست و برآورد شده که 50 درصد از افراد بالای 70 سال با کم شنوایی دست و پنجه نرم می کنند.

ژنتیک هم ممکن است در روند پیرگوشی نقش داشته باشد.

اگرچه که تقریبا تمامی افراد با گذر عمر زوال می یابد. ولی در برخی خانواده ها این کم شنوایی زودتر و شدیدتر رخ می دهد.

آیا همه سالمندان به پیرگوشی مبتلا می شوند؟

مکانیسم رخداد پیرگوشی کاملا مشخص نیست. با این حال یک اختلال چند سیستمی با دخالت عوامل محیطی، ژنتیکی و سبک زندگی در نظر گرفته می شود. بیمارانی که از نظر ژنتیکی مستعد این نوع کم شنوایی هستند، ممکن است آسیب پذیرتر باشند. مانند سایر پاتولوژی های حلزون، آسیب های رخداده ممکن است ناشی از آسیب اکسیداتیو یا جمع نکردن رادیکال های آزاد باشد. اغلب کاهش خونرسانی به حلزون را در ایجاد پیرگوشی دخیل می دانند. سایر آسیب های متابولیک و ناشی از نویز یا سموم وارده به سیستم شنوایی ممکن است منجر به تسریع فرایند بیماری شوند.

تشخیص پیرگوشی

نتیجه شنوایی سنجی در افراد مبتلا به پیرگوشی، کم شنوایی حسی-عصبی نزولی دوطرفه را نشان می دهد که به تدریج در طول زمان پیشرفت می کند. میزان کم شنوایی به سن بستگی دارد و از این نظر بین بیماران تغییرپذیری قابل توجهی وجود دارد. علاوه بر این، توانایی درک گفتار این بیماران بطور قابل توجهی متغیر است. مرکز شنوایی سنجی در غرب تهران با انجام همه تست های سیستم گوش در تشخیص به موقع کم شنوایی در خدمت شما عزیزان می باشد. شواهد و تحقیقات نشان می دهند که کم شنوایی ناشی از سن نه تنها ناشی از درگیری محیطی بلکه ناشی از زوال سیستم شنوایی مرکزی هم است. بیمارانی که درجه بیشتری از درگیری سیستم شنوایی مرکزی را دارند، احتمالا عملکرد ضعیفی در درک گفتار نشان خواهند داد.

  • نکته قابل توجه این است که توانایی شنیدن در نویز با بالا رفتن سن افراد، ضعیف تر می شود.

 

 

درمان پیرگوشی

  • اصلی ترین شیوه مدیریت بیماران دچار پیرگوشی، تجویز سمعک برای سالمندان است.
  • مصرف آنتی اکسیدان ها می تواند پیشرفت پیرگوشی را آهسته تر کند.
  • مصرف رتینول، ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین C در بهبود عملکرد شنوایی موثر هستند.
  • کاهش غلظت ویتامین D با کم شنوایی در فرکانس 4000 و 6000 هرتز مرتبط است.
  • از آنجاییکه در سالمندان بین کاهش کیفیت زندگی و افسردگی ارتباط مستقیمی وجود دارد، حتما باید درمان به موقع انجام شود.
مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰