لودینگ

غربالگری شنوایی نوزادان بدو تولد (شنوایی سنجی نوزادان بدو تولد)

دسته‌بندی‌ها شنوایی سنجی نوزاد
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 3 دقیقه

سؤالات رایج ارزیابی شنوایی بدو تولد چیست و تا چه مقدار کم شنوایی را مشخص میکند؟ ارزیابی شنوایی بدو تولد ، آزمون OAE است که به کمک دستگاه در گوش نوزاد شما انجام می‏شود و حدودا 10 دقیقه زمان می‏برد. تست شنوایی سنجی نوزاد می تواند، کم شنوایی های ملایم را حتی شناسایی کند. لازم به ذکر است که دستگاه OAE، حلزون گوش نوزاد شما را بررسی می‏کند و در صورت نیاز به بررسی عصب گوش و یا مراکز بالاتر مغزی، شنوایی شناس شما را راهنمایی ویژه خواهد کرد.   بهترین زمان برای انجام تست شنوایی نوزادان چه زمانی است؟ …

سؤالات رایج

ارزیابی شنوایی بدو تولد چیست و تا چه مقدار کم شنوایی را مشخص میکند؟

  • ارزیابی شنوایی بدو تولد ، آزمون OAE است که به کمک دستگاه در گوش نوزاد شما انجام می‏شود و حدودا 10 دقیقه زمان می‏برد. تست شنوایی سنجی نوزاد می تواند، کم شنوایی های ملایم را حتی شناسایی کند. لازم به ذکر است که دستگاه OAE، حلزون گوش نوزاد شما را بررسی می‏کند و در صورت نیاز به بررسی عصب گوش و یا مراکز بالاتر مغزی، شنوایی شناس شما را راهنمایی ویژه خواهد کرد.

 

بهترین زمان برای انجام تست شنوایی نوزادان چه زمانی است؟

  • معمولا نوزادان زمان تولد تحت ارزیابی‏های غربالگری شنوایی OAE و AABR قرار می‏گیرند و در وجود کم شنوایی همان بدو تولد تشخیص داده می شود. اما همیشه مشکلات کم شنوایی نوزادان مادر زادی نبوده. کم شنوایی نوزاد حتما باید قبل از 3 ماهگی تشخیص و مراحل درمان مثل سمعک، جراحی و کاشت حلزون تا قبل از رسیدن به سن 6  ماهگی حتما انجام گیرد.

 

آیا نوزاد من بدو تولد نیاز به ارزیابی شنوایی دارد؟

  • بله. طبق قوانین رسمی موجود در ایران ، حدود 20 سال است که، تمامی کودکان به صورت اجباری در بدو تولد، باید مورد ارزیابی شنوایی قرار بگیرند.
  • علت این موضوع آن است که کم شنوایی و ناشنوایی با وجود شیوع زیاد آن، قابلیت درمان و توانبخشی زیادی از قبیل سمعک، کاشت حلزون و … دارد که از اثرات آن و عقب ماندن از مهارت های زبان گفتاری جلوگیری می‏کند.

 

باوجودی که نوزاد من به صداها پاسخ می‏دهد، آیا باز هم نیاز به ارزیابی های شنوایی دارد؟

  • رقتارهای شنوایی به دو گونه اصلی تقسیم‏بندی می‏شوند الف) رفتارهای واکنشی (رفلکسی) و رفتارهای آگاهانه.

بنابرین حتی اگر کودک شما به صداهای محیطی پاسخ می‏دهد، این امکان وجود دارد که پاسخ‏های او پاسخ های رفلکسی هستند و این سطح از پاسخ‏ها حتی در افراد کم شنوایی شدید هم وجود دارد. آنچه در یادگیری گفتار مهم است، پاسخ‏‏های آگاهانه اند که فقط و فقط از طریق ارزیابی ها با دستگاه‏های پیشرفته امکانپذیر است.

 

هنگامی که یکی از افراد درجه یک نوزاد ناشنوا یا کم شنوا هست، ضرورت انجام ارزیابی‏ها چقدر است؟

  • کم شنوایی مانند بسیاری از بیماری ها، در درصدی از موارد ژنتیکی است و در افراد با سابقه خانوادگی کم شنوایی و ناشنوایی، این امر نیاز بیش‏تری می‏یابد.
  • در این موارد، علاوه بر ارزیابی های روتین ، ارزیابی های دقیق تر مانند آزمون ABR جهت اطمینان توصیه می‏شود.

 

نوزاد من از بدو تولد اتیسم- سندرم، عقب ماندگی ذهنی، بیماری های متابولیک ، اختلال توجه و یا مشکلات زردی  و… -داشته، آیا نوزاد من به ارزیابی بیش‏تری نیار دارد؟

  • بله، کودکانی با مشکلات ذکر شده، به ارزیابی تکمیلی شنوایی علاوه بر ارزیابی‏های بدو تولد نیاز دارد زیرا احتمال وجود مشکلات شنوایی و ناشنوایی‏ها در این کودکان بیش‏تر از سایرین است.

 

کودک من با وجود ارزیابی شنوایی عالی در بدو تولد، به اسم خود واکنش نشان نمیدهد و یا به حرف زدن من توجه نمی‏کند- کلمات زیادی را بیان نمی‏کند- آیا کودک من نیاز به ارزیابی دوباره دارد؟

  • بله، از آنجا که بعضی از انواع نادر کم‏شنوایی ها در ارزیابی اولیه شنوایی تشخیص داده نمی‏شوند و نوعی دیگر در کم شنوایی‏ها دیررس هستند و در سنین بعد از بدو تولد بروز پیدا می‏کنند، برای کودک شما نیاز به ارزیابی مجدد و گسترده کم شنوایی هست تا علت مشکلات فوق مشخص شود.

 

چه نوزادانی لازم است حتما ارزیابی شنوایی زیر یک سال را چندین بار تکرار کنند؟

  • اگر وزن حین تولد نوزاد زیر ۱.۵ کیلوگرم باشد و یا تولد زودهنگام داشته باشد و یا در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بستری شود
  • اگر نوزاد زردی بالای ۱۸ داشته باشد و تعویض خون شود
  • اگر والدین نوزاد نسبت فامیلی داشته باشند یا در خانواده پدر و مادر افراد کم شنوا یا ناشنوا باشند
  • اگز مادر در حین بارداری به بیماری خاصی مبتلا شود و یا مشکلاتی مثل خفگی در حین زایمان رخ دهد.
  • نوزادان دارای بیماری‏های خاص
مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران
  • Gudrun 2 ماه پیش

    Thank you a lot for sharing this with all of us you actually know what you're talking about! Bookmarked. Kindly additionally talk over with my site =). We could have a link alternate agreement between us My site ... amanita muscaria

  • Son 2 ماه پیش

    When some one searches for his essential thing, so he/she needs to be available that in detail, thus that thing is maintained over here. Feel free to visit my web-site: how long does it take for shrooms to lick in

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰