لودینگ

درمان روانشناختی وزوز گوش

دسته‌بندی‌ها وزوز گوش
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 4 دقیقه

درمان روانشناختی وزوز گوش / درمان وزوز گوش وزوز گوش را می توان درک صدا در غیاب یک محرک محیطی تعریف کرد. این کلمه از کلمه لاتین TINNIRE به معنای زنگ زدن گرفته شده است. بسیاری از مردم از وزوز گوش رنج می برند و برخی از آن ها نوع ناتوان کننده آن را تجربه می کنند. با این وجود، طبق تجربه ای که سالهاست در مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و سمعک کیمیا بدست آورده ایم، اکثر بیماران به حداقل یکی از روش های درمانی وزوز گوش پاسخ می دهند.     انواع وزوز گوش وزوز گوش به طور کلی …

درمان روانشناختی وزوز گوش / درمان وزوز گوش

وزوز گوش را می توان درک صدا در غیاب یک محرک محیطی تعریف کرد. این کلمه از کلمه لاتین TINNIRE به معنای زنگ زدن گرفته شده است. بسیاری از مردم از وزوز گوش رنج می برند و برخی از آن ها نوع ناتوان کننده آن را تجربه می کنند. با این وجود، طبق تجربه ای که سالهاست در مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و سمعک کیمیا بدست آورده ایم، اکثر بیماران به حداقل یکی از روش های درمانی وزوز گوش پاسخ می دهند.

 

 

انواع وزوز گوش

وزوز گوش به طور کلی به دو دسته اصلی ذهنی و عینی طبقه بندی می شود.

  • وزوز ذهنی فقط توسط خود فرد شنیده می شود. اغلب شبیه صدای زنگ، خش خش، همهمه، جیر جیر، سوت، دمیدن یا صدای غرش توصیف می شود.
  • وزوز عینی با میکروفن قابل اندازه گیری و شنیدن می باشد. اگر پروب میکروفن یا گوشی پزشکی در مجرای گوش یا روی لاله قرار داده شود، میتوان وزوز عینی را اندازه گرفت.

همچنین اگر وزوز به اندازه کافی بلند و قابل درک باشد، ممکن است توسط افراد مجاور نیز شنیده شود. این نوع وزوز معمولا توسط افراد مبتلا به عنوان صدایی ضربان دار و کلیک مانند توصیف می شود.

علائم همراه وزوز گوش

همانطور که قبلا گفته شد، وزوز گوش در واقع خود یک علامت است. تجربه درک وزوز گوش می تواند بسیار متنوع باشد و برخی افراد بیش از یک نوع صدا را می شنوند.

  • وزوز گوش می تواند مداوم، منقطع، نوسانی، تحریک شده توسط محرک خارجی و یا داخلی باشد.
  • یک طرفه یا دوطرفه باشد.
  • ممکن است با کم شنوایی یا شنوایی طبیعی،
  • علائم دهلیزی
  • و سایر علائم گوشی همراه باشد.
  • شدت وزوز گوش و سایر علائم شنیداری از «ناچیز» تا «غیرقابل تحمل» متغیر است.

دانشنامه وزوز گوش را از اینجا مطالعه نمایید.

 

 

شیوع وزوز گوش

وزوز گوش یک نشانه رایج از اختلال سیستم شنوایی است که برخی از پژوهش ها شیوع آن را در بزرگسالان ایالات متحده حدود 10 درصد تخمین می زنند. همچنین بیش از 25 میلیون نفر آمریکایی نوعی از وزوز گوش را تجربه می کنند که حداقل 5 دقیقه طول می کشد. میزان شیوع وزوز گوش با افزایش سن، افزایش می یابد. همچنین وزوز گوش از هر 200 نفر یک نفر را آزار می دهد.

درمان رواشناختی وزوز گوش / درمان CBT برای وزوز گوش

وقتی که علت وزوز از گوش  و سیستم شنوایی نباشد، ارجاع به سایر متخصصین مثل دندانپزشکان، مغز و اعصاب، و یا روانشناسان ضروری است. درمان روانشناختی وزوز گوش نقش مهمی برای بسیاری از بیماران مبتلا به وزوز ایفا می کند. زیرا ارتباط بالایی بین وزوز و اختلالات روانشناختی همراه وجود دارد.

اینها اغلب شامل اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب، و اختلالات اجتماعی هستند. در نتیجه، وزوز اغلب به عنوان یک اختلال روانشناختی با پیامدهای روانی تشخیص داده می شود. درمان شناختی رفتاری   CBT ممکن است برای بیماران مبتلا به وزوز گوش مفید باشد. وزوز اغلب با درد مزمن و مقایسه و مثل آن درمان می شود. بیماران مبتلا به وزوز مانند افراد مبتلا به درد مزمن، در کنار آمدن با این علامت بسیار مشکل دارند و اغلب احساس می کنند که کنترلی بر آن ندارند. در نتیجه چندین رویکرد درمانی برای کمک به کاهش تاثیر روانشناختی وزوز بر زندگی بیمار پیشنهاد شده است. علاوه بر درمان دارویی، این رویکردها شامل:

  • بیوفیدبک
  • درمان شناختی رفتاری
  • آموزش تمدد اعصاب Relaxation

هستند.

مرکز ارزیابی شنوایی و سمعک کیمیا واقع در شمال و غرب تهران، جهت ارزیابی و درمان توانبخشی وزوز گوش در خدمات شما عزیزان می باشد.

 

 

ابزارهای ارزیابی متعددی در رابطه با تاثیر روانشناختی وزوز وجود دارد. نمونه هایی از این ایزارها عبارتنداندز: شاخص عملکردی وزوز TFI، پرسشنامه واکنش وزوز TRQ، فهرست معلولیت وزوز THQ و پرسشنامه سبک مقابله با وزوز.

تکنیک های تمدد اعصاب یا همان ریلکسیشن، شکلی از بیوفیدبک هستند که برای بیمارانی که از وزوز مزمن رنج می برند، استفاده می شود. برخی از اولین رویکرد روانشناختی درمان یا مدیریت وزوز از تکنیک های مشابهی استفاده می کردند. رایج ترین تمرین، ریلکسشین پیشرونده عضلات است. از طریق یک سری تمرینات، بیمار یاد می گیرد که گروه های عضلانی را منقبض  و ریلکس کند. اگرچه ممکن است این رویکرد به تنهایی فایده زیادی نداشته باشد. اما اگر همراه با سایر تکنیک های درمانی استفاده شود، می تواند سودمند باشد. همچنین ممکن است در درمان یا مدیریت برخی از اختلالات دیگری که اغلب توسط فرد مبتلا به وزوز تجربه می شوند، موثر باشد.

به عنوان مثال: بسیاری از بیماران مبتلا به وزوز از اختلال خواب شدید رنج میبرند و این رویکرد ثابت کرده که در کمک به بیماران مبتلا به اختلالات خواب، مفید است.

هدف CBT برای درمان وزوز گوش این است که با ارائه مهارت های مورد نیاز به بیماران و صحیح تر و مثبت تر کردن افکارشان، تداعی ها و رفتارهای منفی آنان تغییر کند.

مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰