لودینگ

دانشنامه تست شنوایی ECochG

دسته‌بندی‌ها انواع آزمون شنوایی
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 2 دقیقه

تست ECochG یا الکتروکوکلئوگرافی نوعی تست شنوایی هست که برای ارزیابی سایر قسمت های گوش استفاده می شود. گوش ما پاسخ های مختلفی به محرک های مختلف دارد و با ارزیابی این پاسخ ها می‏توان صحت و سلامت گوش را ارزیابی کرد. گاهی هم وجود بیماری ها و مشکلات گوش و یا مرتبط با شنوایی و تعادل ، علت انجام این آزمون ها هستند. برای مثال چنانچه پزشک شما به افزایش مایع گوش یا افزایش فشار این مایع، در قسمت تعادلی گوش شما مشکوک باشد، انجام این آزمون ضروری به نظر میرسد. تست ECochG چیست؟ تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی تستی …

تست ECochG یا الکتروکوکلئوگرافی نوعی تست شنوایی هست که برای ارزیابی سایر قسمت های گوش استفاده می شود. گوش ما پاسخ های مختلفی به محرک های مختلف دارد و با ارزیابی این پاسخ ها می‏توان صحت و سلامت گوش را ارزیابی کرد.

گاهی هم وجود بیماری ها و مشکلات گوش و یا مرتبط با شنوایی و تعادل ، علت انجام این آزمون ها هستند. برای مثال چنانچه پزشک شما به افزایش مایع گوش یا افزایش فشار این مایع، در قسمت تعادلی گوش شما مشکوک باشد، انجام این آزمون ضروری به نظر میرسد.

تست ECochG چیست؟

تست ECOCHG یا الکتروکوکلئوگرافی تستی است که جهت تشخیص دلایل سرگیجه یا پری گوش، خصوصا هنگامی که به تغییرات مایع گوش داخلی مشکوک هستیم، توصیه میشود.

این تغییرات در مایع گوش داخلی در بیماری هایی مثل بیماری منیر، فیستول پری لنف و شکاف در کانال های نیم دایره ای گوش، به وجود می آید.

میتوان گفت به کمک این آزمون می‌توان پاسخ‌های دریافتی از حلزون و عصب هشت را ثبت کرد.

 

تست ECochG چطور انجام می شود؟

تست ECochG راحت و بدون هیچ گونه دردی است. فرد در حالتی ریلکس بر روی تخت دراز میکشد.در این تست ، سه یا  چهار الکترود مشابه آنچه در نوار قلب هست بر روی پیشانی و پشت گوش گوش فرد قرار می‌گیرد و از طریق گوشی هایی پوشانده شده با فویل طلا یا مس، اصوات به گوش فرد فرستاده می شود و پاسخ ها توسط دستگاه ثبت میشود.

الکترود ها اطلاعات لازمه را جمع آوری می‏کنند و روی مانیتور به صورت امواجی نشان داده می‎‏شوند. تفسیر نتایج و محاسبات مربوطه توسط ادیولوژیست شما انجام می‏شود.

تست ECochG در چه مواردی انجام می ‏شود؟

  • بیماری منییر
  • میگرن وستیبولار
  • هیروپس آندولنفاتیک
  • فیستول پری لنف
  • شکاف در مجاری نیم دایره ای SSCD
  • از بین رفتن بالانس در مایعات گوش
  • ارزیابی های بعد از قرارگیری در معرض صداهای آسیب رسان
  • و….

این تست پتانسیل های مختلف داخل خلزونی را ثبت می‏کند:

  • پتانسیل تجمعی (SP)
  • پتانسیل عصبی (AP)
  • میکروفون حلزونی (CM)

این پتانسیل ها در تشخیص و تفسیر وضعیت بیمار بسیار کمک کننده اند.

 هزینه تست ECochG چقدر است؟

هزینه این آمایش بستگی به تعرفه های اعلام شده از سوی سازمان های مربوطه و نوع الکترود (طلا /مس) میتواند متفاوت باشد. برای اطلاع از قیمت های این آزمایش با شماره های مرکز ما تماس بگیرید. همکاران ما پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

 

آیا تست ECochG عوارض دارد؟

این آزمایش غیر تهاجمی و بدون درد است و هیچ گونه عوارضی برای فرد ندارد.

انجام تست EcochG چقدر طول می‌کشد؟

زمان تقریبی ایت تست حدود 15 الی 20 دقیقه خواهد بود

آیا این تست نیاز به آمادگی خاصی دارد؟

توصیه می‏شود که حداقل 24 ساعت قبل از انجام تست داروهای سرگیجه قطع شود اما برای اطلاع دقیق از وضعیت شما، پزشک شما در این رابطه تصمیم گیری خواهد کرد.

مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰