لودینگ

علت خراب شدن سمعک

دسته‌بندی‌ها سمعک
نویسنده کیمیا سمعک
زمان مورد نیاز برای مطالعه 3 دقیقه

چرا صدای سمعکم کم می‏ شود؟ علت خراب شدن سمعک علّت ضعیف شدن صدای سمعک چرا با سمعکم خوب نمی ‏شنوم؟ سمعک وسیله ای است که به شما کمک میکند صدای تقویت شده (بلند شده) را بشنوید. این وسیله شامل قطعات و پیچیدگی‏های زیادی است که اجازه می‏دهد با دریافت صدا از محیط اطراف و بلند کردن آن، به درک شما کمک کند. به سادگی نمی‏توان گفت که علت کم شدن صدای سمعک چیست، زیرا سمعک ها پیچیدگی‏هایی چون قطعات الکترونیک، مدارات و برنامه‏های نرم‏افزاری دارند. امّا دلایل زیادی وجود داری که فارغ از تنظیمات سمعک باعث کم شدن صدای …

چرا صدای سمعکم کم می‏ شود؟

علت خراب شدن سمعک

علّت ضعیف شدن صدای سمعک

چرا با سمعکم خوب نمی ‏شنوم؟

سمعک وسیله ای است که به شما کمک میکند صدای تقویت شده (بلند شده) را بشنوید. این وسیله شامل قطعات و پیچیدگی‏های زیادی است که اجازه می‏دهد با دریافت صدا از محیط اطراف و بلند کردن آن، به درک شما کمک کند.

به سادگی نمی‏توان گفت که علت کم شدن صدای سمعک چیست، زیرا سمعک ها پیچیدگی‏هایی چون قطعات الکترونیک، مدارات و برنامه‏های نرم‏افزاری دارند. امّا دلایل زیادی وجود داری که فارغ از تنظیمات سمعک باعث کم شدن صدای سمعک شما می‏شود؟

ممکن است در وهله شک کنید که باتری سمعک شما ضعیف شده اما این موضوع باعث کاهش صدای سمعک نمیشود زیرا ولتاژ سمعک مقدار ثابتی است و در صورت اتمام باطری و با کاهش بیش از اندازه، سمعک خاموش می‏شود.

دلایل واقعی این مشکل:

  1. جرم

جرم در کانال گوش ما چیزی کاملا طبیعی و سالم است . گذاشتن سمعک باعث هل دادن جرم به سمت پرده گوش می‏شود و گاهی باعث احساس گرفتگی در گوش شما می‏شود. علاوه بر آن محل خروجی ضدا از سمعک، معمولا حفره ای ریز و یا رسیوری ظریف است که در صورت مسدود شدن با جرم، صدای سمعک را کاهش می‏دهد. پس با بررسی قالب گوش و فیلتر (وکس گارد)، وضعیت جرم در سمعک خود را بررسی کنید.

برای جلوگیری از ورود عمیق جرم به سمعک، هر روز صبح سمعک خود را با استفاد از برس‏های مخصوص تمیز  نظافت کنید.

در صورتی که جرم گوش، به صورت عمیق به قالب گوش، یا شیلنگ سمعک رسیده باشد ، با مراجعه به کلینیک‏های شنوایی و در صورت نیاز، تعویض این دو، به بهبود صدای سمعک خود کمک کنید.

 

 

  1. شکستگی قالب و یا پاره شدن شیلنگ در سمعک های پشت گوشی

این عامل باعث نشت صدا و نرسیدن صدای کافی به پرده گوش می‏شود و به مرور زمان احساس می‏کنید که سمعک تان ضعیف شده. بنابرین بعد از چک کردن جرم و فیلتر، شیلنگ و قالب را بررسی کنید.

 

 

  1. نیم سوز شدن قطعات سمعک

در صورتی که جرم ، آب ، عرق و … به بخش‏های الکترونیکی سمعک شما وارد شود و یا به رسیور سمعک در کانال گوش(در صورت وجود سمعک ریک) برسد، این عوامل باعث آسیب به سمک و کاهش صدای آن خواهند شد.

در صورتی که سمعک شما در معرض آب و عرق و.. بوده ابتدا سمعک را در جایی با دمای معمولی قرار دهید تا رطوبت از سمعک خارج شود و در صورت عدم بهبود صدای سمعک به کلینیک شنوایی مراجعه نمایید.

 

 

  1. تغییر تنظیمات سمعک

معمولا تنظیمات سمعک که توسط شنوایی شناس شما انجام شده، تغییری نمی‏کند اما اگر کنترل ولوم  سمعک شما با ریموت ، تلفن همراه و یا بر روی خود سمعک است، ممکن است به صورت غیرعمدی با برخورد دست شما مقدار صدای سمعک شما کم شده باشد. برای چک کردن این مورد، یک بار سمعک را خاموش و روشن کنید که به تنظیمات اولیه برگردد.

در صورت برطرف نشدن این مشکل، توصیه می‏کنیم به کلینیک شنوایی خود مراجعه نمایید زیرا  گاهی تغییرات تدریجی و یا ناگهانی در شنوایی شما، ممکن این احساس را در شما ایجاد که صدای سمعک کم شده است.

 

 

  1. کاهش شنوایی تدریجی یا ناگهانی

همانطر که بالاتر هم گفتیم ممکن است تصور شما از کاهش صدای سمعک واقعی نباشد و علت آن مساولی مثل عفونت ، بیماری‏ها و یا سکته گوش( کم شنوایی ناگهانی) باشد که بهتر چک شود.

برای دریافت خدمات و یا جواب به سوالات شما در مورد سمعک با ما تماس بگیرید. مجموعه کیمیا با دو شعبه در تهران در ساعات 10 صبح تا 20 در خدمت شما همراهان عزیز است.

مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران
person-profile پروفایل وبلاگ فروشگاه علاقه مندی ارتباط
ارتباط مستقیم با ما در پیام رسان واتس اپ - WhatsApp
سلام، چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟
یک سوال دارم
مشاوره رایگان و سفارش: ۰۲۱۸۸۶۴۹۸۹۶ - ۰۹۳۵۷۷۷۴۰۱۰